Co to są kierunki polityki oświatowej państwa?
To wytyczne ogłaszane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na każdy rok szkolny. Wskazują one, jakie obszary w danym roku szkolnym mają być szczególnie istotne w pracy szkoły, przedszkola i placówki – zarówno dla nauczycieli, jak i dyrektorów.
Kierunki są podstawą do:
-
planowania pracy dydaktyczno-oiekuńczo- wychowawczej,
-
tworzenia planów nadzoru pedagogicznego,
-
planowania działań i przygotowania dokumentacji do awansu zawodowego.
Co kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 oznaczają dla Ciebie:
1. Kształtowanie myślenia analitycznego
Poprzez:
-
interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych,
-
rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Co to oznacza w praktyce:
-
realizuj projekty badawcze, eksperymenty, zadania problemowe,
-
łącz różne dziedziny (np. biologia + matematyka + geografia),
-
stawiaj na analizę danych i formułowanie wniosków przez uczniów.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej
Cel: kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo.
Jak wdrożyć?
-
organizuj akcje społeczne, współpracę z samorządem i organizacjami lokalnymi,
-
prowadź zajęcia z wychowawcą na temat tożsamości i odpowiedzialności społecznej,
-
włącz elementy edukacji prawnej i obywatelskiej.
3. Promocja zdrowego stylu życia
Z naciskiem na:
-
postawy i zachowania prozdrowotne,
-
wspieranie aktywności fizycznej uczniów.
Przykłady działań:
- organizowanie dni sportu, przerw na ruch, spacerów edukacyjnych,
- promowanie aktywności fizycznej na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
- włączanie tematów zdrowia do lekcji przyrody, biologii i lekcje z wychowawcą,
- współpraca ze szkolną pielęgniarką lub specjalistami w zakresie profilaktyki.
4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne uczniów
Co możesz zrobić?
-
prowadź lekcje o emocjach, komunikacji i empatii,
-
organizuj zajęcia z pedagogiem lub psychologiem,
-
bądź czujny na sygnały kryzysu i buduj kulturę wsparcia.
5. Higiena cyfrowa i krytyczna analiza informacji
-
bezpieczne poruszanie się w sieci,
-
analiza informacji z Internetu,
-
umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym AI,
-
korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Praktyczne pomysły:
-
lekcje nt. fake newsów, prywatności i algorytmów,
-
wprowadzanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z AI.
6. Promocja kształcenia zawodowego i doradztwo zawodowe
Cel: wzmacnianie świadomości wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.
W szkole podstawowej:
-
spotkania z przedstawicielami zawodów,
-
wycieczki do lokalnych firm,
-
warsztaty z planowania kariery.
7. Kultura i język polski wśród Polonii
Choć dotyczy głównie szkół polonijnych, możesz nawiązać współpracę z placówkami zagranicznymi i promować polskość przez projekty międzykulturowe.
8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia
Poprzez:
-
ocenianie kształtujące,
-
metody aktywizujące w dydaktyce.
Co warto robić?
-
zadawać pytania otwarte,
-
stosować informację zwrotną,
-
budować przestrzeń na refleksję ucznia.
Jak wykorzystać kierunki w dokumentacji nauczyciela?
-
To drogowskaz do tworzenia własnych scenariuszy zajęć i działań wychowawczych.
-
W planie rozwoju zawodowego – wskaż działania zgodne z kierunkami.
-
Podczas spotkania z komisją – odwołuj się do kierunków, by pokazać spójność Twojej pracy z polityką oświatową państwa.
A dla dyrektora?
-
Kierunki stanowią podstawę do tworzenia planu nadzoru pedagogicznego.
-
jest to też świetna baza do planowania szkoleń RP i wspomagania nauczycieli.
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
a) w branżowych szkołach I stopnia i technikach:
− Zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w
wybranych zawodach, w zakresie przygotowanie do prawa jazdy kategorii B, C,
kwalifikacji wstępnej oraz C+E;
b) w szkołach podstawowych:
− Zapewnianie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im
możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole;
c) w szkołach podstawowych:
− Zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.
Zródło ze strony MEN
https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20252026
#kierunkipolitykioświatowej #awansnauczyciela #szkoławzmianie #edukacja2025 #ocenianiekształtujące #AIwszkole #edukacjacyfrowa
Bardzo przydatne informacje