Co to są kierunki polityki oświatowej państwa?

To wytyczne ogłaszane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na każdy rok szkolny. Wskazują one, jakie obszary w danym roku szkolnym mają być szczególnie istotne w pracy szkoły, przedszkola i placówki – zarówno dla nauczycieli, jak i dyrektorów.

Kierunki są podstawą do:

  • planowania pracy dydaktyczno-oiekuńczo- wychowawczej,

  • tworzenia planów nadzoru pedagogicznego,

  • planowania działań i przygotowania dokumentacji do awansu zawodowego.

Co kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 oznaczają dla Ciebie:

1. Kształtowanie myślenia analitycznego

Poprzez:

  • interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych,

  • rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.

Co to oznacza w praktyce:

  • realizuj projekty badawcze, eksperymenty, zadania problemowe,

  • łącz różne dziedziny (np. biologia + matematyka + geografia),

  • stawiaj na analizę danych i formułowanie wniosków przez uczniów.

2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej

Cel: kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo.

Jak wdrożyć?

  • organizuj akcje społeczne, współpracę z samorządem i organizacjami lokalnymi,

  • prowadź zajęcia z wychowawcą na temat tożsamości i odpowiedzialności społecznej,

  • włącz elementy edukacji prawnej i obywatelskiej.

3. Promocja zdrowego stylu życia

Z naciskiem na:

  • postawy i zachowania prozdrowotne,

  • wspieranie aktywności fizycznej uczniów.

Przykłady działań:

  • organizowanie dni sportu, przerw na ruch, spacerów edukacyjnych,
  • promowanie aktywności fizycznej na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
  • włączanie tematów zdrowia do lekcji przyrody, biologii i lekcje z wychowawcą,
  • współpraca ze szkolną pielęgniarką lub specjalistami w zakresie profilaktyki.

4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne uczniów

Co możesz zrobić?

  • prowadź lekcje o emocjach, komunikacji i empatii,

  • organizuj zajęcia z pedagogiem lub psychologiem,

  • bądź czujny na sygnały kryzysu i buduj kulturę wsparcia.

5. Higiena cyfrowa i krytyczna analiza informacji

  • bezpieczne poruszanie się w sieci,

  • analiza informacji z Internetu,

  • umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym AI,

  • korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Praktyczne pomysły:

  • lekcje nt. fake newsów, prywatności i algorytmów,

  • wprowadzanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z AI.

6. Promocja kształcenia zawodowego i doradztwo zawodowe

Cel: wzmacnianie świadomości wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.

W szkole podstawowej:

  • spotkania z przedstawicielami zawodów,

  • wycieczki do lokalnych firm,

  • warsztaty z planowania kariery.

7. Kultura i język polski wśród Polonii

Choć dotyczy głównie szkół polonijnych, możesz nawiązać współpracę z placówkami zagranicznymi i promować polskość przez projekty międzykulturowe.

8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia

Poprzez:

  • ocenianie kształtujące,

  • metody aktywizujące w dydaktyce.

Co warto robić?

  • zadawać pytania otwarte,

  • stosować informację zwrotną,

  • budować przestrzeń na refleksję ucznia.

Jak wykorzystać kierunki w dokumentacji nauczyciela?

  • To drogowskaz do tworzenia własnych scenariuszy zajęć i działań wychowawczych.

  • W planie rozwoju zawodowego – wskaż działania zgodne z kierunkami.

  • Podczas spotkania z komisją – odwołuj się do kierunków, by pokazać spójność Twojej pracy z polityką oświatową państwa.

A dla dyrektora?

  • Kierunki stanowią podstawę do tworzenia planu nadzoru pedagogicznego.

  • jest to też świetna baza do planowania szkoleń RP i wspomagania nauczycieli.

Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:

a) w branżowych szkołach I stopnia i technikach:
− Zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w
wybranych zawodach, w zakresie przygotowanie do prawa jazdy kategorii B, C,
kwalifikacji wstępnej oraz C+E;

b) w szkołach podstawowych:
− Zapewnianie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im
możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole;

c) w szkołach podstawowych:
− Zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.

Zródło ze strony MEN

https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20252026

#kierunkipolitykioświatowej #awansnauczyciela #szkoławzmianie #edukacja2025 #ocenianiekształtujące #AIwszkole #edukacjacyfrowa

Pin It on Pinterest

Znasz kogoś komu może przydać się ten artykuł?

Podziel się z nim.