Jeśli czytasz to opracowanie, najprawdopodobniej realizujesz staż, pewnie jesteś na jego ostatniej prostej. Za chwilę złożysz dyrektorowi szkoły/przedszkola/placówki swoje sprawozdanie, otrzymasz pozytywną ocenę DOROBKU ZAWODOWEGO za okres stażu. Pozwoli Ci to złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego. W trakcie spotkania z komisją Twoim zadaniem będzie zaprezentowanie DOROBKU ZAWODOWEGO.
Dorobek zawodowy jako termin związany z oświatą funkcjonuje od 2000 roku, kiedy to USTAWĄ z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw wprowadzono rozdział 3a, a w nim zapis o dorobku zawodowym. Ten znaczący dorobek zawodowy miał pozwolić nauczycielom akademickim uzyskać z mocy prawa, z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole, stopień nauczyciela kontraktowego.
Warto więc zastanowić się, czym jest dla nauczyciela ten jego DOROBEK ZAWODOWY.
Pozwól więc, że trochę Ci w tym pomogę i ukierunkuję, byś mógł nauczycielu przygotować się do zaprezentowania swojego dorobku.
Zerkając do wymagań z rozporządzenia dotyczącego awansu zawodowego, czytamy (w zależności od stopnia rozwoju zawodowego):
– poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły; pogłębiać znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły,
– uzyskać pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły,
-pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły,
Szkoła /przedszkole/placówka to MIEJSCE, w którym realizujesz swoje OBOWIĄZKI ZAWODOWE.
Poszerzenie zakresu działań szkoły, wysoka jakość czy podnoszenie tej jakości to działania, które możesz realizować poprzez:
– wdrożenie projektów,
– opracowanie i wdrożenie innowacji,
– realizację napisanych przez Ciebie programów,
– opracowanie i wdrożenie eksperymentu,
– włączenie do działań szkoły rodziców,
– realizację wspólnych projektów,
– współpracę przy pozyskiwaniu sponsorów.
Czyż nie jest to Twoim dorobkiem, nauczycielu?
Kurs o prawie oświatowym z pasją i zaangażowaniem > KLIK <
Szkoła to UCZNIOWIE. To im poświęcamy najwięcej naszego czasu, energii, zaangażowania.
Jak w codziennych czynnościach wycelowanych w dobro ucznia odnaleźć swój dorobek zawodowy?
Może to są:
– sukcesy uczniów w konkursach,
– osiągnięcia uczniów, wyniki promocji, wyniki egzaminów i sprawdzianów zewnętrznych,
– zaangażowanie uczniów w realizację projektów,
– udział w kołach zainteresowań,
– współtworzenie różnych grup projektowych, gazetek, stron internetowych szkoły,
– realizowanie działań charytatywnych (np. wolontariat).
Może podejmowałaś jeszcze inne działania nakierowane na ucznia w odpowiedzi na jego potrzeby i oczekiwania?
Aby to wszystko zrealizować, zapewne doskonalisz swój WARSZTAT PRACY poprzez:
– prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli,
– obserwowanie pracy innych nauczycieli,
– pełnienie różnych funkcji,
– pracę w zespołach nauczycielskich,
– udział w konferencjach,
– udział w szkoleniach, kursach,
– podejmowanie się kolejnych studiów, by poszerzyć swoje kwalifikacje.
To także jest Twój dorobek zawodowy, nauczycielu.
Dorobek zawodowy to nic innego jak rezultaty Twojej pracy na wielu płaszczyznach. Sukcesy i wyniki w nauce Twoich uczniów. Rozwój szkoły, na który wpływają Twoje działania. Stałe doskonalenie warsztatu pracy. Wzbogacanie warsztatu oraz dzielenie się materiałami, doświadczeniami z innymi nauczycielami.
Jak zaprezentować dorobek > KLIK<
Tyle z teorii. Teraz czas na praktykę.
Zaproponuję Ci trzy ćwiczenia.
Poniżej umieściłam do pobrania dodatkowe karty pracy. Wydrukuj je i wypełnij, by móc przygotować swoją prezentację dorobku
Ćwiczenie pierwsze > POBIERZ KARTY PRACY<
Wpisz w zakreślone miejsce sformułowanie OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW i wypisz wszystkie swoje działania, jakie pojawiają się w Twojej głowie. Możesz też bazować na zapisach w Twoim sprawozdaniu.
Ćwiczenie drugie
Wpisz w zakreślone miejsce sformułowanie POSZERZENIE ZAKRESU DZIAŁAŃ SZKOŁY i wypisz wszystkie swoje działania, jakie pojawiają się w Twojej głowie. Możesz też bazować na zapisach w Twoim sprawozdaniu.
Ćwiczenie trzecie
Wpisz w zakreślone miejsce sformułowanie DOSKONALENIE PRACY WŁASNEJ i wypisz wszystkie swoje działania, jakie pojawiają się w Twojej głowie. Możesz też bazować na zapisach w Twoim sprawozdaniu.
Obraz lars_nissen pixabay