utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | lis 22, 2025 | nauczyciel
Od 30 listopada 2025 r. nauczyciele zyskają możliwość korzystania z legitymacji w wersji elektronicznej. Dokument pojawi się w aplikacji mObywatel jako mLegitymacja nauczyciela i będzie funkcjonował równolegle z tradycyjną plastikową kartą.
Kiedy nauczyciel otrzyma mLegitymację?
Każdy nowo zatrudniony nauczyciel otrzyma mLegitymację w ciągu 14 dni od nawiązania stosunku pracy, po potwierdzeniu tożsamości certyfikatem podstawowym.
Osoby już zatrudnione w dniu 30 listopada 2025 r. dostaną elektroniczny dokument najpóźniej do 15 grudnia 2025 r., o ile ich zatrudnienie w tym czasie nie wygaśnie.
Jakie dane trafią do mLegitymacji?
Informacje niezbędne do jej wystawienia będą pobierane z systemu SIO. Obejmą m.in.:
-
imię i nazwisko nauczyciela,
-
numer PESEL,
-
numer legitymacji, datę wydania i unieważnienia,
-
nazwę i adres szkoły, dane kontaktowe oraz nazwisko dyrektora.
Zdjęcie do dokumentu zostanie automatycznie pobrane z Rejestru Dowodów Osobistych, co znacząco uprości całą procedurę.
Zmiany we wzorze legitymacji
Nowe rozporządzenie modyfikuje również wygląd tradycyjnej karty. Na rewersie znajdzie się zapis:
„Nazwa i adres siedziby szkoły / Name and address of the school”.
Numer legitymacji będzie zgodny z numerem mLegitymacji. Jedynie w szczególnych przypadkach – np. w szkołach działających przy polskich placówkach dyplomatycznych – numer nada dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą (ORPEG).
Czy papierowe legitymacje znikają?
Nie. Karty nadal będą wydawane na wniosek nauczyciela przez dyrektora szkoły. Zachowają ważność do czasu wydania nowych dokumentów lub do upływu wskazanego terminu. Procedury unieważnienia i zwrotu pozostają bez zmian.
Wzór legitymacji- zobacz tu >>>
Źródło informacji: MEN
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | lis 18, 2025 | Bez kategorii, nauczyciel
Ocena pracy nauczyciela po zmianach 2025 – najważniejsze informacje i praktyczne wskazówki
Nowelizacja przepisów dotyczących oceny pracy nauczycieli, przygotowana w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej, to odpowiedź na liczne postulaty środowiska oświatowego. Główny cel zmian?
👉 uproszczenie,
👉 większa przejrzystość,
👉 realny wpływ nauczyciela na przebieg oceny.
Partnerzy społeczni – w tym przedstawiciele związków zawodowych oraz samorządów – podkreślali, że dotychczasowy model był zbyt rozbudowany, mało czytelny i obarczony ryzykiem sprzecznych interpretacji. Nowelizacja, obowiązująca od 2025 roku, ma to zmienić.
Poniżej znajdziesz podsumowanie najważniejszych zmian w jasnej, praktycznej formie.
Zmiana liczby i charakteru kryteriów oceny
Przed zmianami
Kryteria obowiązkowe + dodatkowe = skomplikowana i nierzadko niejasna procedura.
Po zmianach – listopad 2025
✔ zredukowano liczbę kryteriów
✔ usunięto kryteria dodatkowe
✔ każde kryterium odnosi się wyłącznie do obowiązków wynikających z ustawy Prawo oświatowe i Karty Nauczyciela
Nowy zestaw kryteriów jest bardziej spójny, praktyczny i odzwierciedla realną pracę nauczyciela, zamiast sztucznie ją rozbudowywać.
Uproszczona skala punktacji
Przed zmianami
Skala była zbyt szczegółowa i trudna w stosowaniu.
Po zmianach
Wprowadzono jednolitą, uproszczoną skalę, która zwiększa przejrzystość i minimalizuje rozbieżności interpretacyjne. Ocenianie ma być jasne – zarówno dla dyrektora, jak i nauczyciela.
Większy udział nauczyciela w procesie oceny
To jedna z najbardziej odczuwalnych zmian.
Przed listopadem 2025
Nauczyciel widział projekt oceny, ale nie zawsze miał dostęp do opinii innych podmiotów.
Od listopada 2025 r.
Dyrektor ma obowiązek udostępnić nauczycielowi również opinie:
-
rady rodziców (jeśli działa w szkole),
-
mentora (dla nauczyciela początkującego),
-
samorządu uczniowskiego, doradcy metodycznego lub nauczyciela mianowanego/dyplomowanego,
-
opiekuna naukowo-dydaktycznego w kolegiach.
Nauczyciel ma 5 dni roboczych, aby ustnie lub pisemnie do tych opinii się odnieść. To wzmacnia jego pozycję i wpływ na przebieg oceny.
Ocena pracy dyrektora szkoły – nowe zasady
Od 2025 r. dyrektor, podobnie jak nauczyciel, otrzymuje wszystkie opinie:
-
rady szkoły,
-
organizacji związkowych,
-
rady programowej.
I ma również 5 dni na ustosunkowanie się do nich. To zwiększa transparentność i eliminuje niedomówienia.
Nowa procedura odwoławcza
Przed zmianami z 2025 roku
Dyrektor nie musiał przedstawiać pisemnego stanowiska wobec zarzutów nauczyciela.
Po zmianach
Musi. Pisze uzasadnienie i przekazuje je nauczycielowi. To znacząco zwiększa rzetelność całej procedury.
Jaki jest cel nowej oceny pracy?
Ocena pracy pozostaje narzędziem, które ma:
-
monitorować realizację obowiązków nauczyciela,
-
wspierać jego rozwój zawodowy,
-
dbać o jakość edukacji.
Obejmuje w szczególności:
Oceny dokonuje się nie częściej niż raz w roku. Wniosek może złożyć dyrektor, nauczyciel, kurator, organ prowadzący, rada szkoły lub rada rodziców.
Chcesz być przygotowana na 2025 rok?
Zapraszam do nowego kursu: Ocena pracy nauczyciela po zmianach w 2025 roku
W kursie omówimy:
✔ szczegółowe brzmienie nowych przepisów
✔ interpretację krok po kroku
✔ gotowe formularze, schematy i checklisty
✔ jak przygotować się do oceny pracy bez stresu
✔ jak rozmawiać o ocenie pracy z dyrektorem, mentorem i rodzicami
✔ jak wykorzystać ocenę pracy w awansie zawodowym
👉 Kurs startuje wkrótce. Zapisy już trwają.
👉 Link: https://sklep.anetaszostak.pl/produkt/ocena-pracy-nauczyciela-po-zmianach-z-2025-r/
To kompleksowy materiał, który przeprowadzi Cię przez zmiany z 2025 roku w sposób zrozumiały i praktyczny abyś mogła przygotować się do nowej oceny pracy w 2026 roku.
Źródło informacji: MEN
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | paź 23, 2025 | nauczyciel
Bon na laptop dla nauczyciela – kto może złożyć wniosek od 22 października 2025 r.?
Od 22 października 2025 r. nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni, którzy wcześniej nie otrzymali bonu na laptop, mogą ponownie ubiegać się o wsparcie w ramach programu „Laptop dla nauczyciela”. To kolejna szansa dla osób, które spełniały warunki, ale nie złożyły wniosku lub były formalnie wyłączone z poprzedniego naboru.
Kto może złożyć wniosek o bon na laptop?
Z programu mogą skorzystać nauczyciele i pracownicy pedagogiczni, którzy byli uprawnieni, ale nie złożyli wniosku, ponieważ:
Najważniejsze terminy dla nauczycieli
-
22.10–21.11.2025 r. – nauczyciel składa wniosek do dyrektora szkoły (wraz z tabelą danych i oświadczeniem o braku wcześniejszego wsparcia),
-
organ prowadzący ma 30 dni na wysłanie zbiorczego wniosku przez system,
-
bon należy wykorzystać do 31.12.2025 r. w sklepach wskazanych na platformie:
laptopdlanauczyciela.gov.pl
Kogo program nie obejmuje?
Bonu na laptop nie otrzymają m.in.:
-
nauczyciele wychowania przedszkolnego,
-
nauczyciele szkół dla dorosłych,
-
nauczyciele szkół realizujących wyłącznie kształcenie artystyczne.
Pełna treść komunikatu oraz oficjalna lista uprawnionych znajduje się na stronie Ministerstwa Cyfryzacji. Zobacz tu >>
Źródło informacji: Ministerstwo Cyfryzacji
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | wrz 10, 2025 | Bez kategorii
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie i dezinformacji? – ściąga dla nauczycieli
Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie i dezinformacji? To pytanie zadaje sobie dziś wielu nauczycieli.
W obliczu trudnych wydarzeń, które pojawiają się w przestrzeni publicznej, dzieci często słyszą strzępki rozmów dorosłych lub niepokojące informacje z mediów. Rolą nauczyciela jest pomóc im poczuć się bezpiecznie i pokazać, jak radzić sobie z dezinformacją.
Przygotowaliśmy dwustronicową ściągę – do pobrania, wydrukowania i powieszenia w pokoju nauczycielskim.
Znajdziesz w niej m.in.:
-
wskazówki, jak mówić do dzieci spokojnym, prostym językiem,
-
sposoby wyjaśniania, czym jest dezinformacja,
-
zasady, o których warto pamiętać, by niepotrzebnie nie wzbudzać lęku u uczniów.
Pamiętaj, że to jak rozmawiać z dziećmi o wojnie i dezinformacji to nie tylko kwestia doboru właściwych słów. Równie ważne jest to, w jaki sposób reagujesz na emocje dzieci – spokojem, opanowaniem i uważnym słuchaniem. W ten sposób wzmacniasz ich poczucie bezpieczeństwa oraz pokazujesz, że dorośli potrafią wspierać w trudnych chwilach.
Podsumowując, rozmowa o wojnie nie musi być źródłem strachu, lecz okazją do uczenia dzieci odporności psychicznej i krytycznego myślenia. Właśnie dlatego warto korzystać z przygotowanej ściągi – to proste narzędzie, które pomaga nauczycielom w codziennej pracy.
Pobierz plakat dla nauczycieli – kliknij tu>>>
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | cze 19, 2025 | Bez kategorii
Co to są kierunki polityki oświatowej państwa?
To wytyczne ogłaszane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na każdy rok szkolny. Wskazują one, jakie obszary w danym roku szkolnym mają być szczególnie istotne w pracy szkoły, przedszkola i placówki – zarówno dla nauczycieli, jak i dyrektorów.
Kierunki są podstawą do:
-
planowania pracy dydaktyczno-oiekuńczo- wychowawczej,
-
tworzenia planów nadzoru pedagogicznego,
-
planowania działań i przygotowania dokumentacji do awansu zawodowego.
Co kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026 oznaczają dla Ciebie:
1. Kształtowanie myślenia analitycznego
Poprzez:
-
interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych,
-
rozwijanie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
Co to oznacza w praktyce:
-
realizuj projekty badawcze, eksperymenty, zadania problemowe,
-
łącz różne dziedziny (np. biologia + matematyka + geografia),
-
stawiaj na analizę danych i formułowanie wniosków przez uczniów.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej
Cel: kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo.
Jak wdrożyć?
-
organizuj akcje społeczne, współpracę z samorządem i organizacjami lokalnymi,
-
prowadź zajęcia z wychowawcą na temat tożsamości i odpowiedzialności społecznej,
-
włącz elementy edukacji prawnej i obywatelskiej.
3. Promocja zdrowego stylu życia
Z naciskiem na:
Przykłady działań:
- organizowanie dni sportu, przerw na ruch, spacerów edukacyjnych,
- promowanie aktywności fizycznej na lekcjach i zajęciach dodatkowych,
- włączanie tematów zdrowia do lekcji przyrody, biologii i lekcje z wychowawcą,
- współpraca ze szkolną pielęgniarką lub specjalistami w zakresie profilaktyki.
4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne uczniów
Co możesz zrobić?
-
prowadź lekcje o emocjach, komunikacji i empatii,
-
organizuj zajęcia z pedagogiem lub psychologiem,
-
bądź czujny na sygnały kryzysu i buduj kulturę wsparcia.
5. Higiena cyfrowa i krytyczna analiza informacji
-
bezpieczne poruszanie się w sieci,
-
analiza informacji z Internetu,
-
umiejętne wykorzystanie nowoczesnych technologii, w tym AI,
-
korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Praktyczne pomysły:
-
lekcje nt. fake newsów, prywatności i algorytmów,
-
wprowadzanie uczniów do odpowiedzialnego korzystania z AI.
6. Promocja kształcenia zawodowego i doradztwo zawodowe
Cel: wzmacnianie świadomości wyboru ścieżki edukacyjno-zawodowej.
W szkole podstawowej:
-
spotkania z przedstawicielami zawodów,
-
wycieczki do lokalnych firm,
-
warsztaty z planowania kariery.
7. Kultura i język polski wśród Polonii
Choć dotyczy głównie szkół polonijnych, możesz nawiązać współpracę z placówkami zagranicznymi i promować polskość przez projekty międzykulturowe.
8. Wspieranie aktywności poznawczej i poczucia sprawczości ucznia
Poprzez:
Co warto robić?
Jak wykorzystać kierunki w dokumentacji nauczyciela?
-
To drogowskaz do tworzenia własnych scenariuszy zajęć i działań wychowawczych.
-
W planie rozwoju zawodowego – wskaż działania zgodne z kierunkami.
-
Podczas spotkania z komisją – odwołuj się do kierunków, by pokazać spójność Twojej pracy z polityką oświatową państwa.
A dla dyrektora?
Zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego dla kuratorów oświaty w zakresie kontroli:
a) w branżowych szkołach I stopnia i technikach:
− Zgodność kształcenia zawodowego z podstawami programowymi kształcenia w
wybranych zawodach, w zakresie przygotowanie do prawa jazdy kategorii B, C,
kwalifikacji wstępnej oraz C+E;
b) w szkołach podstawowych:
− Zapewnianie uczniom jednego gorącego posiłku w ciągu dnia i stwarzanie im
możliwości jego spożycia w czasie pobytu w szkole;
c) w szkołach podstawowych:
− Zapewnienie aktywności fizycznej uczniom w ramach zajęć wychowania fizycznego.
Zródło ze strony MEN
https://www.gov.pl/web/edukacja/podstawowe-kierunki-realizacji-polityki-oswiatowej-panstwa-w-roku-szkolnym-20252026
#kierunkipolitykioświatowej #awansnauczyciela #szkoławzmianie #edukacja2025 #ocenianiekształtujące #AIwszkole #edukacjacyfrowa
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | paź 12, 2023 | nauczyciel
Laptop dla nauczycieli
Z racji tego, że dużo pytań wątpliwości i złej energii krąży wokół bonów na laptopy dla nauczycieli, to spróbuję to odczarować trochę, by z tej złej energii zbyt szybko się Wam one nie psuły.
Temat laptopów pojawił się z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369), gdzie czytamy w art. 2. 2, iż, w celu wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych:
nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym pozostającym w stosunku pracy na dzień 30 września 2023 r. w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, zwanych dalej „nauczycielami” – przysługuje wsparcie sfinansowane ze środków publicznych.
Jakież było nasze zadowolenie, że wreszcie dostaniemy wsparcie w postaci narzędzia jakim jest laptop, by jeszcze lepiej i sprawniej przygotowywać się do zajęć z naszymi uczniami. Trochę mniej zadowoleni byli nauczyciele edukacji przedszkolnej, ominięci w zapisach ustawy, bez prawa do komputeryzacji swojej pracy.
Następnym krokiem jak zapisano w ustawie jest oczekiwanie na zapis w rozporządzeniu w którym to „minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, grupy nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych ze szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uprawnionych do otrzymania wsparcia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz ich kolejność, mając na uwadze typ szkoły i wykładany przez nauczyciela przedmiot oraz charakter realizowanych zadań przez wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, a także sytuację społeczno-gospodarczą i stan finansów publicznych.”[1]
I takowe rozporządzenie ukazało się, zobacz tu >>
Z zapisów rozporządzenia dowiadujemy się już, że z listy wymienionej w art. 2.2 w chwili obecnej laptopy otrzymają jedynie niektórzy z grupy nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych ze szkół, którzy są uprawnieni do otrzymania wsparcia polegającego na otrzymaniu jednorazowych świadczeń w formie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych:
1) wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach IV–VIII publicznych szkół podstawowych;
2) wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach IV–VIII niepublicznych szkół podstawowych;
3) wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej;
4) inni niż nauczyciele i wychowawcy pracownicy pedagogiczni w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, przyporządkowani do klas IV–VIII w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych lub do klas odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej.
Określono także kolejność wsparcia dla tych właśnie grup:
1) pkt 1 ‒ na dzień 10 października 2023 r.,
2) pkt 2 ‒ na dzień 11 października 2023 r.,
3) pkt 3 ‒ na dzień 12 października 2023 r.
4) pkt 4 ‒ na dzień 13 października 2023 r.
Minimalne wymagania sprzętowe- zobacz tu>>>
Kto nie jest uprawniony do otrzymania bonu na laptop?
Nauczyciel, który:
1) pozostaje w stanie nieczynnym, przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym lub na urlopie dla poratowania zdrowia;
2) jest zawieszony w pełnieniu obowiązków na podstawie art. 85t ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
3) przebywa na urlopie bezpłatnym, trwającym nie krócej niż 14 dni;
4) jest urlopowany lub całkowicie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 854).
Jak ma wyglądać sama procedura otrzymania bonu.
Nauczyciele mogą składać wnioski do dyrektora zgodnie z kolejnością wsparcia od:
1)grupa nauczycieli z pkt 1 ‒ na dzień 10 października 2023 r.,
2) grupa nauczycieli z pkt 2 ‒ na dzień 11 października 2023 r.,
3) grupa nauczycieli z pkt 3 ‒ na dzień 12 października 2023 r.,
4) grupa nauczycieli z pkt 4 ‒ na dzień 13 października 2023 r
Przykładowy wniosek. Załącznik do wniosku- tabela Excel oraz jak złożyć wniosek, pełna instrukcja krok po kroku dla dyrektorów, zobacz tu>>>
Nauczyciel składa wniosek do dyrektora wraz z załącznikiem – dyrektor przygotowuje arkusz zbiorczy lub wykorzystuje wygenerowaną tabelę w SIO i przekazuje do organu prowadzącego- organ prowadzący składa wniosek za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – nauczyciel otrzyma informację z kodem uprawniającym do zakupu na swojego maila podanego w zgłoszeniu.
Przy wyborze laptopa, jeśli nie trzeba będzie do niego dopłacać nauczyciel będzie podawał ten właśnie kod przypisany do jego osoby.
Czy są wyznaczone sklepy, w których będzie można zrealizować bon?
Tak, listę placówek znajdziecie tu>>>
I teraz jeszcze kilka informacji zbiorczych. Jak wynika z zapisów umieszczonych na stronach ministerstwa cyfryzacji „ jest to I etap procesu, w ramach którego o laptopy mogą ubiegać się (tutaj bardziej szczegółowy podział osób, które mogą wnioskować o bon) :
- nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach IV-VIII lub z uczniami klas IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych, w tym prowadzący:
- a) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- b) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; c) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; d) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; e) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności; f) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego; g) zajęcia religii lub etyki h) naukę języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz naukę własnej historii i kultury i) zajęcia wychowania do życia w rodzinie
- nauczyciele prowadzący dodatkową naukę języka polskiego dla uczniów klas IV-VIII podstawowych, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki;
- nauczyciele wspomagający, którzy prowadzą zajęcia w klasach IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych;
- nauczyciele specjaliści: pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy
- wychowawcy świetlic szkolnych prowadzący zajęcia z uczniami klas IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych;
- nauczyciele bibliotekarze bibliotek szkolnych w szkołach podstawowych, w których strukturze są klasy IV-VIII;
- dyrektorzy szkół podstawowych, w których strukturze są klasy IV-VIII, a także dyrektorzy zespołów szkół i ośrodków, w skład których wchodzi taka szkoła podstawowa, niezależnie od tego, czy realizują oni tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, czy też zostali zwolnieni z obowiązku jego realizacji.
- nauczyciele uczący w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia w oddziałach klas IV-VIII oraz w ogólnokształcącej szkole baletowej. Dotyczy to zarówno nauczycieli przedmiotów ogólnych jak i nauczycieli przedmiotów artystycznych.
- urlopy macierzyńskie, urlopy rodzicielskie, urlopy wychowawcze – nauczyciel przebywający na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim czy na urlopie wychowawczym może ubiegać się o wsparcie w postaci bonu na zakup laptopa.”[2]
Jeżeli masz wątpliwość, nie jesteś do końca pewna/pewien czy i Tobie takowy bon na laptop się należy, wnioskuj i tak, najwyżej nie przejdziesz pozytywnie weryfikacji i otrzymasz odmowę przyznania bonu. Nie wiemy, kiedy nastąpi realizacja kolejnych etapów, dla kolejnych grup nauczycieli wymienionych w ustawie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369), bo zapisu takiego brak na poziomie ustawy jak i w samym rozporządzeniu.
Wiemy tylko, że cały proces wyposażania nauczycieli w laptopy i prawo do dokonywania płatności za pomocą bonu wygasa z końcem dnia 31 grudnia 2025 r.
Nie jestem specem od komputerów, ale chcę Wam zwrócić uwagę na pamięć RAM. W specyfikacji, którą załączyłam, czy na stronach sklepów komputerowych znajdziecie laptopy w cenie bonu, ale pamiętajcie, że mieszczą się one przeważnie w tej opcji z pamięcią RAM- 8 GB. Warto tutaj rozważyć zakup takiego laptopa, który będzie miał pamięć RAM – minimum 16 GB. Wiązać się to może z niewielką dopłatą do bonu, jednak pozwala mieć do dyspozycji laptop, który będzie w miarę szybki i sprawny w codziennej obsłudze przez kilka lat. Jeśli nie jesteś specem w tym temacie, doradź się sprzedawcy w sklepie komputerowym.
Odesłania
[1] ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369)
[2] https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/laptop-dla-nauczyciela–najwazniejsze-kwestie-dot-nauczycieli-uprawnionych-do-wnioskowania-o-bon
Opracowano na podstawie;
- Ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369),zobacz tu >>
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych ( Dz.U z 2023 r., poz. 2071),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania ( Dz.U z 2022 r., poz. 2811) – wymagania dla sprzętu komputerowego.
- informacji zawartych na stronach https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/laptop-dla-nauczyciela–najwazniejsze-kwestie-dot-nauczycieli-uprawnionych-do-wnioskowania-o-bon, https://www.gov.pl/web/laptop-dla-nauczyciela/dla-szkol-i-nauczycieli, https://www.gov.pl/web/laptop-dla-nauczyciela/zasady-korzystania-z-programu-laptop-dla-nauczyciela
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | maj 7, 2023 | nauczyciel
Zakończenie stażu przez nauczycieli w świetle przepisów przejściowych wprowadzonych od września 2022 roku.
Z dniem 1 września 2022 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. W związku z tymi zmianami pojawiają się liczne zapytania i wątpliwości nauczycieli kończących staż na kolejny stopień awansu.
Pozwólcie wiec, że w telegraficznym skrócie opiszę te zmiany, ze szczególnym zwróceniem uwagi na Wasze wątpliwości i pytania.
Staż bez zmian, na dotychczasowych zasadach dotyczy tylko i wyłącznie nauczycieli mianowanych, którzy rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego przed 1 września 2022 roku. Wszyscy nauczyciele mianowani, którzy rozpoczęli swoje staże, stopień nauczyciela dyplomowanego uzyskują na dotychczasowych zasadach zgodnie z zapisem art. 11. USTAWY z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw „Nauczyciele, którzy przed dniem 1 września 2022 r. rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela dyplomowanego, stopień nauczyciela dyplomowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych”
Co to oznacza w praktyce?
W tym stażu nie zmienia się nic. Realizujemy go w okresie trwającym 2 lata i 9 miesięcy, na podstawie planu opracowanego i przedłożonego dyrektorowi szkoły/placówki/przedszkola do zatwierdzenia. Plan rozwoju zawodowego opracowany był na podstawie powinności lub wymagań z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tj. Dz. U z 2020 r., poz. 2200). Po zakończeniu stażu należy się rozliczyć z działań podejmowanych w okresie stażu, pisząc i przedkładając w terminie 7 dni po zakończeniu stażu dyrektorowi szkoły/placówki/przedszkola sprawozdanie. Wniosek wraz z załącznikami opisany został w § 9. 2 w/w rozporządzenia a przebieg postępowania kwalifikacyjnego w § 12.3
Staże te będą obowiązywały do czasu, aż wszyscy nauczyciele mianowani, którzy rozpoczęli dyplomowanie nie zakończą swoich postępowań przed komisją kwalifikacyjną.
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem, w którym można było rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego według opisywanych powyżej zasad.
Jeśli potrzebujesz wsparcia i pomocy przy usystematyzowaniu wiedzy w tym zakresie, polecam nasz ebook dotyczący zakończenia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego wraz z przykładowym, wzorcowym sprawozdaniem.

Więcej szczegółów zobacz tu >>>>>
Staż na stopień nauczyciela mianowanego według przepisów dotychczasowych.
Trochę inaczej ma się sytuacja nauczycieli kontraktowych, którzy rozpoczęli lub rozpoczną staż na stopień nauczyciela mianowanego. Przepisy przejściowe obowiązują aż do końca sierpnia 2027 roku. Do tego czasu wszyscy nauczyciele kontraktowi rozpoczynają lub kontynuują rozpoczęte staże według przepisów dotychczasowych zgodnie z zapisem art. 10. 1. USTAWY z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, gdzie czytamy „Nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych”.
Pojawiają się tu rozwiązania przejściowe dotyczące dwóch grup nauczycieli, którzy:
- przed dniem 1 września 2021 r. nie rozpoczęli stażu na stopień nauczyciela mianowanego, wymiar ich stażu na stopień nauczyciela mianowanego (2 lata i 9 miesięcy) skraca się o rok,
- w przypadku nauczycieli, którzy odbyli staż na stopień nauczyciela kontraktowego w wymiarze 12 miesięcy i którzy nie rozpoczęli stażu na stopień nauczyciela mianowanego przed dniem 1 września 2022 r., staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 9 miesięcy.
Co to oznacza w praktyce?
Jeśli jesteś nauczycielką, która w roku szkolnym 2018/2019 realizowała staż na stopień nauczyciela kontraktowego w wymiarze 12 miesięcy, to Twój staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa lub trwał będzie (jeśli go jeszcze nie rozpoczęłaś) tylko 9 miesięcy. Tak jak do tej pory opracowujesz plan rozwoju zawodowego, realizujesz działania zapisane w tym planie. Jesteś pod opieką wskazanego przez dyrektora opiekuna stażu. Po zakończeniu tego bardzo trudnego i krótkiego stażu masz obowiązek przygotować i przedłożyć dyrektorowi w terminie 7 dni sprawozdanie z realizowanego stażu. Wniosek wraz z załącznikami przedkładasz w organie prowadzącym szkołę/placówkę/przedszkole zgodnie z zapisem w § 9. 1. Postępowanie egzaminacyjne odbywało się będzie zgodnie z zapisem w § 12. 1 z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tj. Dz. U z 2020 r., poz. 2200)
Jeśli jesteś nauczycielką, która rozpoczęła staż w roku szkolnym 2021/2022, to Twój staż skraca się o rok. Dotyczy to wszystkich staży na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczętych we wrześniu 2021, we wrześniu 2022 roku oraz wszystkich kolejnych staży, aż do roku 2027, kiedy to najpóźniej do końca sierpnia należy zakończyć postępowanie egzaminacyjne.
Co do zasady należy tu zapamiętać pewną zależność:
- jeśli odbyłaś staż na stopień nauczyciela kontraktowego trwający 9 miesięcy, twój staż na stopień nauczyciela mianowanego odbywał się będzie na dotychczasowych zasadach i trwał będzie rok i 9 miesięcy.
- jeżeli odbyłaś staż na stopień nauczyciela kontraktowego trwający 12 miesięcy, Twój staż na stopień nauczyciela mianowanego odbywał się będzie na dotychczasowych zasadach i trwał będzie 9 miesięcy.
Wszystkie działania opisane w tej części artykułu opieramy o ustawę Karta Nauczyciela w brzmieniu obowiązującym przed 1 września 2022r. oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tj. Dz. U z 2020 r., poz. 2200), a delegację do tego daje nam USTAWA z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Zapamiętaj!
W opisanych powyżej stażach nadal obowiązuje plan rozwoju zawodowego, opiekę nad stażystą pełni opiekun stażu wskazany przez dyrektora, opiekun przedkłada dyrektorowi projekt oceny dorobku zawodowego, a dyrektor ocenia stopień realizacji planu na podstawie przedłożonego przez nauczyciela sprawozdania i na tej podstawie przygotowuje nauczycielowi ocenę dorobku zawodowego za okres stażu.
Nie mamy tu obowiązku dokonywania zmian w planach pod nowe przepisy. Rozliczamy się z planów napisanych na podstawie rozporządzenia z 2018 roku i według zapisów z tego rozporządzenia przygotowujemy dokumentację oraz przygotowujemy się do spotkań z komisjami egzaminacyjną czy kwalifikacyjną również zgodnie z zapisami w rozporządzenia z 2018 roku.

Jeśli potrzebujesz wsparcia i pomocy w tym zakresie, sięgnij do naszego ebooka dotyczącego zakończenia stażu na stopień nauczyciela mianowanego, gdzie znajdziesz również w załączniku przykładowe wzorcowe sprawozdanie. Więcej szczegółów, zobacz tu >>>
W kolejnym artykule opiszę przygotowanie do zawodu i dyplomowanie w przepracowaniu
Aneta Szostak-Sulewska
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | maj 5, 2023 | dziecko
AAC w pracy z grupą, w systemie klasowym. Czy to nie jest za duże wyzwanie? Czy nie porywa się pani z przysłowiową „motyką na słońce”?
– W dzisiejszych czasach, przy obecnym poziomie wiedzy, komunikacja wspomagająca lub alternatywna nie jest już kolejną formą terapii zamkniętą w gabinetach. Rozwój systemów językowych, owszem, jest oparty na pracy indywidualnej, ale coraz bardziej widzimy jego znaczenie w życiu codziennym i potrzebę tworzenia rozbudowanego języka komunikacji. Warto tu podkreślić, że AAC to nie jest kolejna forma terapii, jaką oferuje się dziecku ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. AAC to indywidualny system tego konkretnego dziecka, dzięki któremu może ono komunikować się ze światem, a nie tylko w gabinecie z terapeutą.
W takim razie odchodzi się od pracy indywidualnej nad komunikacją w gabinecie?
– Nie, nie odchodzi. Budowanie systemu komunikacyjnego, znalezienie porozumienia z dzieckiem, odpowiednio dobrane narzędzie, wprowadzanie kodu komunikacyjnego – to musi się zadziać podczas pracy indywidualnej. Na to potrzeba czasu, przestrzeni i uważnego spojrzenia na dziecko, jego potrzeby i ograniczenia. Nie można więc od tego odejść, ale nie zatrzymujemy się tylko na pracy z terapeutą. Idziemy z tym systemem do rodziny dziecka, do grup przedszkolnych i szkolnych, do najbliższego środowiska. To długi i żmudny proces, ale warty każdego, choćby najmniejszego, komunikacyjnego sukcesu.
Jakie ma pani doświadczenie w pracy nad komunikacją? Grupowe czy indywidualne?
– Jestem nauczycielem w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym, w którym prowadzę grupę przedszkolną. Uczęszczają do niej dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności, każde ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Na co dzień buduję i wdrażam ich indywidualne systemy komunikacyjne, przeplatane nauką samodzielności, budowaniem relacji społecznych oraz realizacją wymagań edukacyjnych.
Czy udaje się wprowadzić różne systemy komunikacyjne przy pracy grupowej?
– Sama długo szukałam pomysłu na to. Pamiętam, na początku mojej AAC-owej drogi, podczas pierwszego szkolenia prowadzonego przez dr Magdalenę Grycman „Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych”, pytałam właśnie o to. Widziałam cudowną pracę nad komunikacją, ale w relacji 1:1. I wtedy dr Grycman powiedziała słowa, które są w mojej głowie do dziś: „Zbuduj jeden system dla konkretnego dziecka. Później dla kolejnego…”. Szukałam więc tej przestrzeni w grupie do pracy indywidualnej, szkoliłam się, przeszłam cykl superwizji, najpierw u dr Grycman, później u Moniki Jerzyk. Cały czas podpatruję, uczę się od innych praktyków. Internet daje mnóstwo możliwości. Równolegle ze zdobywaną wiedzą budowałam swój system pracy. I właśnie ten system przejścia od pracy z jednym dzieckiem do pracy grupowej opisałam w książce „Od bierności do aktywności komunikacyjnej, czyli AAC w pracy grupowej”.

Więcej na temat książki dowiesz się tu KLIK>>
Dla kogo jest ta książka?
– Na pewno dla nauczycieli i terapeutów, którzy mają w swoich grupach dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Książka ma celu pomóc uwierzyć, że komunikacja w placówkach edukacyjnych jest możliwa i ma głęboki sens. Znajdą tutaj wartościowe treści również osoby prowadzące indywidualnie takie dzieci. Znajdą po prostu inną przestrzeń do rozwoju komunikacji. Edukacja włączająca sprawia, że coraz więcej dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi będzie uczęszczało do placówek ogólnodostępnych i nauczyciele muszą być gotowi na poprowadzenie ich nauczania. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że AAC nie jest tylko dla dzieci niemówiących. Wspomaga ona także dzieci z dużymi wadami wymowy, dzieci wycofane, obcojęzyczne oraz szereg innych. Komunikacja wspomagająca jest dla każdego, kto potrzebuje wsparcia podczas porozumiewania się z innymi.
Czy trzeba mieć wcześniej już jakąś wiedzę o AAC, aby wprowadzać zaproponowany przez panią w książce system pracy?
– Starałam się pisać książkę językiem prostym, zrozumiałym dla osób zaczynających swoją przygodę z AAC. Dużo konkretów, przykładów, zdjęć jest dodatkowym atutem. Ale zachęcam do zapoznania się z jej treściami również tych, którzy pierwsze komunikacyjne kroki mają już za sobą.
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | sty 2, 2023 | Bez kategorii
Nowy Rok na dobre rozgościł się już w naszych domach. To chyba dobry czas, by Ci osobiście podziękować.
W zeszłym roku też to robiłam, niech wiec będzie to taki nasz rytuał noworoczny.
Teks podziękowań bardzo podobny, bo to co chcę ci przekazać jest nadal aktualne, ważne i chyba wartościowe.
Tak wiec, ZA CO CHCĘ CI PODZIEKOWAĆ?
> Dziękuję Ci za to, ze jesteś tu z nami ( może od kilku dni, tygodni a może kilka lat lub miesięcy)
> Dziękuję Ci za to, że czytasz te wiadomości ( choć czasami, przy kampaniach jest ich dużo, czasem dużo za dużo ).
> Dziękuję Ci za to, że znajdujesz czas, by budować ze mną Kapeluszową społeczność.
> Dziękuję Ci za to, że byłaś ze mną w 2022 roku. Dziękuję za wszystkie dobre życzenia, wsparcie, dobre myśli.
> Dziękuję Ci za to, że znajdujesz czas, by się rozwijać, uczyć, doskonalić swój warsztat pracy i za to, że to mnie wybrałaś na swojego mentora.
Z dużą wdzięcznością dziękuję Ci za to, że jesteś tu ze mną. ❤️
Od kilku dni jak co roku dokonuję podsumowań. Analizuję statystyki strony, facebookowego fanpage, sklepu i meilingu, po to, by jeszcze lepiej zaplanować kolejny rok naszej pracy.
By zintensyfikować, te działania które są Wam potrzebne, na które licznie reagujecie a odrzucić te, które przynoszą marne efekty a kosztują nas wiele pracy.
Lepiej energię tę przeznaczyć na odpoczynek lub realizację nowych zamierzeń i planów.
Mimo wielu przeciwności, nieprzewidzianych sytuacji to był dobry rok. Rok, który mnie wiele nauczył. A jak u Ciebie?
Rok, który przy swojej końcówce zaskoczył wieloma fantastycznymi informacjami. (o tym wkrótce, jak ochłonę )
I teraz pierwsze życzenie dla Ciebie.
❤️Życzę Ci byś znalazła w sobie siłę i czas, by dokonać takiej właśnie analizy minionego roku. Z wdzięcznością podziękować za to, co bardzo dobre a odrzucić to co Cię blokuje, przeszkadza, zabiera energię.
Co zabierasz w 2023, czego nie chcesz, co chcesz zmienić i co najważniejsze jak planujesz to zrobić? Wskakuj na dzisiejszego liva, będę mówiła o realizacji celów i postanowień.
Ciekawa jestem Twoich spostrzeżeń. Jeśli chcesz podziel się nimi ze mną.
Drugie życzenie dla Ciebie na ten Nowy Rok.
Pewnie widzisz to, jak świat zmienia się na naszych oczach. Wszystkiego jest dużo, wszystko jest szybko, czasami uważności brak. Biegniemy gdzieś, gonimy za czymś, ścigamy się z czasem, którego ciągle brak.
Mam do ciebie ogromną prośbę, zatrzymaj się i spójrz dziś wieczorem w lustro, zobacz jaka jesteś wrażliwa, wartościowa, mądra, pracowita i piękna.
Twoje Ciało, Twój Umysł, Twój Duch to CUD. Zadbaj o niego w tym roku najlepiej jak potrafisz.
Zrób podstawowe wyniki badań (mamy takie 2 bezpłatne w koszyku podstawowych świadczeń, skierowanie załatwisz przez telefon), może wizyta u dentysty, mammografia, czy badanie poziomu hormonów odkładasz z tygodnia na tydzień, z miesiąca na miesiąc. No nie mów, ze wybierasz się na nie od roku!
Warto podjąć konkretne postanowienie i zadbać o zdrowie dziś. Tylko zdrowa jesteś w stanie pomóc sobie i innym.
Jak Twoje pasje? Realizujesz je, czy też czekają odłożone na później, na urlop, emeryturę. Po co czekać tak długo, znajdź przestrzeń na powrót do wędrówek po górach, szydełkowania, malowania czy tworzenia fantastycznych zapachowych świec. Tyle bezpłatnych tutoriali można dziś znaleźć w Internecie. Działaj, dziel się swoją pasją, twórz już dziś.
Trzecie ostatnie już życzenie dla Ciebie na ten Nowy Rok.
W tym zagonionym, dziwnym świecie zadbaj o relację, o tą prawdziwą z drugim człowiekiem. Dużo jest dzisiaj złości, lęku, bezsilności czy strat. Dużo bólu, żalu, gniewu. Nie rezygnuj mimo to z relacji z drugim człowiekiem.
Bądź uważna/y, dziel się z innymi uśmiechem ( prześlij jutro kilu mijanym na ulicy ludziom uśmiech i zobacz jaką ma moc), swoją dobrocią i bezinteresowną pomocą. To buduje dobro i wiarę w ludzi, w nas.
Wspieraj swoich uczniów i ich rodziców, słuchaj co mówią, przyglądaj się jak reagują, może któreś z nich potrzebuje Twojej uważności.
Znajdź czas, by z uwagą wysłuchać koleżanki z pracy, może potrzebuje tego, może chce się podzielić się z Tobą swoją troską, wątpliwością czy problemem. Zadzwoń do babci, dziadka, ciotki, od dawna nie rozmawiałaś z nią. Nie złość się na sąsiadkę, która kolejny raz chce Ci na schodach coś opowiedzieć. Mieszka sama, nie ma z kim pogadać, może warto zatrzymać się na chwilę i poświęcić jej kilka minut?
A może jest ktoś z kim chcesz od dawna porozmawiać a odwagi brak. Nie noś tego w sobie, to zbędny balast. Zadzwoń lub spotkaj się osobiście, oczyść atmosferę. Po co to nosić?
Buduj relację z drugim człowiekiem.
Wysłuchaj, przytul, przebacz, wesprzyj, obdarz uśmiechem.
Jesteśmy sobie potrzebni. Budujmy dobro w sobie.
To tyle ja. Teraz czas na Ciebie. Cały rok przed Tobą. Przestań wiec marzyć, mówić, myśleć- zacznij działać.
Jeśli czujesz potrzebę, by odpisać, zrób to śmiało.
Z wielką uważnością przeczytam to, co masz mi do napisania.
Takie są te moje życzenia na 2023 rok. Reszta w Twoich rękach.
Aneta
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | mar 31, 2022 | nauczyciel
Od jakiegoś już czasu przymierzacie się do tego, aby napisać sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Czas biegnie nieubłaganie i nadchodzi ten moment, aby z całą odpowiedzialnością za przepracowany staż zabrać się i za to zadanie. Pamiętaj, sprawozdanie to będą czytali także członkowie komisji (składasz kopię sprawozdania razem z wnioskiem).
W poprzednim artykule opisałam podstawy tego zadania, teraz chcę się skupić na sprawach bardziej technicznych.
Tak jak już wcześniej pisałam sprawozdanie możecie napisać w formie tabelarycznej. Tabele należy opracować w sposób podobny jak tabela z planem rozwoju zawodowego.
Jeśli wiec plan rozwoju pisałaś według powinności (niestety robi to mniejszość, choć jest to zdecydowanie bardziej logiczne) nauczyciel w trakcie trwania stażu powinien- dołóż do tego zadania, działania jakich się podejmowałaś oraz efekty dla nauczyciela i dla szkoły. Pamiętaj o efektach, zapis § 4. 5 rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli mówi, iż „Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od zakończenia stażu.”
Tabela taka może więc wyglądać na przykład tak:
| Wymaganie np.
uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, |
| Lp. |
Działanie |
Termin realizacji |
Uzyskane efekty |
|
|
|
|
|
lub tak
| Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego ……………… |
|
Lp. |
Wymaganie lub powinność (w zależności co tam sobie w swoim planie napisałaś |
Działania podjęte w czasie trwania stażu. |
Termin realizacji |
Uzyskane efekty |
|
|
|
|
|
|
Możesz także takie sprawozdanie rozpisać sobie na lata szkolne. Będzie to pomocne dla tych osób, które pracowały w czasie trwania stażu w dwóch placówkach lub miały rożne przydziały czynności w poszczególnych latach i mają problem z rozpisaniem działań.
I takie sprawozdanie w wersji tabelarycznej może wówczas wyglądać tak:
| Rok szkolny ………………… |
| Lp. |
Działanie |
Uzyskane efekty |
|
|
|
|
Pamiętaj, że w swoim sprawozdaniu wcale nie musisz skupiać się na paragrafach (5 czy 8) dotyczących powinności czy wymagań.
Przepisy regulujące zapisy dotyczące awansu (Ustawa Karta Nauczyciela, rozdział 3a, czy akt wykonawczy jakim jest rozporządzenie) nigdzie nie zawierają informacji o tym, iż sprawozdanie ma być sporządzone zgodnie z rozporządzeniem. W swoim sprawozdaniu powinnaś/ powinieneś odnieść się do działań, zadań jakie zaplanowałaś/ zaplanowałeś w swoim planie i jakie w czasie trwania stażu wykonałaś/ wykonałeś.
Kolejnym sposobem na dokonanie podsumowania pracy w czasie trwania stażu jest sprawozdanie napisane w formie opisowej. Powinno ono zawierać krótki wstęp, w którym opiszesz siebie jako specjalistę posiadającego odpowiednie kwalifikacje do zajmowanego stanowiska.

Wstęp
Opisz tu krótko czym się zajmujesz oraz jakie posiadasz kwalifikacje, tak aby komisja mogła się z tego wstępu dowiedzieć, że ma do czynienia ze specjalistą w zakresie …………………………………
Następnie przejdź do opisywania działań, których podejmowałaś się w trakcie trwania stażu. Układ takiego sprawozdania może być taki sam, jaki zaproponowałam powyżej dla wersji tabelarycznych. Możesz więc te działania opisać zgodnie z tym jak zaplanowałaś i rozpisałaś swój plan rozwoju. Możesz także rozpisać je na kolejne lata szkolne zupełnie pomijając wymagania czy powinności. Wychodząc od zadania poprzez opis jego realizacji do efektów dla nauczyciela i szkoły.
Być może tych kilka podpowiedzi pomoże ci odrobinę przy pisaniu sprawozdania.
Pamiętaj, twórz ten dokument tak, aby wynikało z niego, iż jesteś nauczycielem refleksyjnym, dokonujesz analiz, ewaluacji, umiesz obserwować i wyciągać wnioski z obserwacji. Co za tym idzie w trakcie trwania stażu nabyłaś umiejętności, doskonaliłaś warsztat pracy, umiesz rozpoznawać potrzeby uczniów, rodziców.
Zapoznałam się z dokumentacją wewnąrzszkolną. Analiza tych dokumentów pozwoliła mi………………… (zrozumieć, poznać, dowiedzieć się, utrwalić, doskonalić)
Dokonując ewaluacji swojej pracy (jak, w jaki sposób) …………………… podjęłam się …………………… (jakich działań, opisz je zgodnie z założeniami planu).
Obserwując potrzeby szkoły w tym zakresie zaplanowałam działanie………………………………………………, które przyniosło następujące efekty…………………………………………… (jakie wypisz je).
Obserwując potrzeby w zakresie……………………………podjęłam się …………………………działanie to przyniosło ………………………efekty.
W ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli przeprowadziłam……………………………………………moje działanie w tym zakresie miało na celu……………………………………wynikało to z potrzeb szkoły, gdyż zauważyliśmy………………………………………………Po przeprowadzonych zajęciach nauczyciele wprowadzili, zastosowali, ujęli w swojej pracy elementy………………………………………………………mogliśmy dzięki temu zaobserwować zmiany…………………………………………(efekty).
W roku szkolnym podjęłam się …………………………………Potrzeba podjęcia w/w studiów wynikała z ……………………………………………Wiedza, którą zdobyłam pomogła mi………………………………………wprowadziłam liczne modyfikacje w swojej pracy, dzieliłam się zdobyta wiedzą z innymi nauczycielami, przygotowałam w tym zakresie wystąpienie dla rodziców. W ramach zajęć otwartych wykorzystałam elementy metody………………………………………….
Podejmując współpracę z rodzicami zauważyłam, iż………………………………w związku z tym podjęłam się………………………………………….
Moja współpraca z ………………………………………oparta była na ………………………………działaniach. Ich celem było………………………………… (propagowanie, rozszerzanie zakresu działań szkoły, szerzenie wiedzy) …………………………………dało to…………………………………rezultaty, efekty.
Pamiętaj także o podsumowaniu. Zanim jednak dokonasz podsumowania zastanów się, czy podejmowałaś się może jakichś dodatkowych działań. Opisz je na końcu.
Dodatkowo podjęłam się także…………………………………
Teraz dokonaj krótkiego podsumowania. Przeczytaj, popraw, dopieść od strony technicznej i gotowe.
Myślę, że tym artykułem rozjaśniła znów troszeczkę temat sprawozdania. Jeśli jednak w dalszym ciągu potrzebujesz pomocy w tym względzie znajdziesz mnie tu.
Życzę owocnej pracy.