utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | paź 12, 2023 | nauczyciel
Laptop dla nauczycieli
Z racji tego, że dużo pytań wątpliwości i złej energii krąży wokół bonów na laptopy dla nauczycieli, to spróbuję to odczarować trochę, by z tej złej energii zbyt szybko się Wam one nie psuły.
Temat laptopów pojawił się z chwilą wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369), gdzie czytamy w art. 2. 2, iż, w celu wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych:
nauczycielom, wychowawcom i innym pracownikom pedagogicznym pozostającym w stosunku pracy na dzień 30 września 2023 r. w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych i ponadpodstawowych oraz w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, zwanych dalej „nauczycielami” – przysługuje wsparcie sfinansowane ze środków publicznych.
Jakież było nasze zadowolenie, że wreszcie dostaniemy wsparcie w postaci narzędzia jakim jest laptop, by jeszcze lepiej i sprawniej przygotowywać się do zajęć z naszymi uczniami. Trochę mniej zadowoleni byli nauczyciele edukacji przedszkolnej, ominięci w zapisach ustawy, bez prawa do komputeryzacji swojej pracy.
Następnym krokiem jak zapisano w ustawie jest oczekiwanie na zapis w rozporządzeniu w którym to „minister właściwy do spraw informatyzacji określi, w drodze rozporządzenia, grupy nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych ze szkół, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uprawnionych do otrzymania wsparcia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2, oraz ich kolejność, mając na uwadze typ szkoły i wykładany przez nauczyciela przedmiot oraz charakter realizowanych zadań przez wychowawców i innych pracowników pedagogicznych, a także sytuację społeczno-gospodarczą i stan finansów publicznych.”[1]
I takowe rozporządzenie ukazało się, zobacz tu >>
Z zapisów rozporządzenia dowiadujemy się już, że z listy wymienionej w art. 2.2 w chwili obecnej laptopy otrzymają jedynie niektórzy z grupy nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych ze szkół, którzy są uprawnieni do otrzymania wsparcia polegającego na otrzymaniu jednorazowych świadczeń w formie bonów na zakup laptopów lub laptopów przeglądarkowych:
1) wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach IV–VIII publicznych szkół podstawowych;
2) wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach IV–VIII niepublicznych szkół podstawowych;
3) wychowawcy i nauczyciele wykładający wszystkie przedmioty w klasach odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej;
4) inni niż nauczyciele i wychowawcy pracownicy pedagogiczni w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej, przyporządkowani do klas IV–VIII w publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych lub do klas odpowiadających klasom IV–VIII szkoły podstawowej w publicznych szkołach artystycznych, a także w niepublicznych szkołach artystycznych posiadających uprawnienia publicznej szkoły artystycznej.
Określono także kolejność wsparcia dla tych właśnie grup:
1) pkt 1 ‒ na dzień 10 października 2023 r.,
2) pkt 2 ‒ na dzień 11 października 2023 r.,
3) pkt 3 ‒ na dzień 12 października 2023 r.
4) pkt 4 ‒ na dzień 13 października 2023 r.
Minimalne wymagania sprzętowe- zobacz tu>>>
Kto nie jest uprawniony do otrzymania bonu na laptop?
Nauczyciel, który:
1) pozostaje w stanie nieczynnym, przebywa na świadczeniu rehabilitacyjnym lub na urlopie dla poratowania zdrowia;
2) jest zawieszony w pełnieniu obowiązków na podstawie art. 85t ust. 1-3 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela;
3) przebywa na urlopie bezpłatnym, trwającym nie krócej niż 14 dni;
4) jest urlopowany lub całkowicie zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 854).
Jak ma wyglądać sama procedura otrzymania bonu.
Nauczyciele mogą składać wnioski do dyrektora zgodnie z kolejnością wsparcia od:
1)grupa nauczycieli z pkt 1 ‒ na dzień 10 października 2023 r.,
2) grupa nauczycieli z pkt 2 ‒ na dzień 11 października 2023 r.,
3) grupa nauczycieli z pkt 3 ‒ na dzień 12 października 2023 r.,
4) grupa nauczycieli z pkt 4 ‒ na dzień 13 października 2023 r
Przykładowy wniosek. Załącznik do wniosku- tabela Excel oraz jak złożyć wniosek, pełna instrukcja krok po kroku dla dyrektorów, zobacz tu>>>
Nauczyciel składa wniosek do dyrektora wraz z załącznikiem – dyrektor przygotowuje arkusz zbiorczy lub wykorzystuje wygenerowaną tabelę w SIO i przekazuje do organu prowadzącego- organ prowadzący składa wniosek za pośrednictwem systemu teleinformatycznego – nauczyciel otrzyma informację z kodem uprawniającym do zakupu na swojego maila podanego w zgłoszeniu.
Przy wyborze laptopa, jeśli nie trzeba będzie do niego dopłacać nauczyciel będzie podawał ten właśnie kod przypisany do jego osoby.
Czy są wyznaczone sklepy, w których będzie można zrealizować bon?
Tak, listę placówek znajdziecie tu>>>
I teraz jeszcze kilka informacji zbiorczych. Jak wynika z zapisów umieszczonych na stronach ministerstwa cyfryzacji „ jest to I etap procesu, w ramach którego o laptopy mogą ubiegać się (tutaj bardziej szczegółowy podział osób, które mogą wnioskować o bon) :
- nauczyciele prowadzący zajęcia w klasach IV-VIII lub z uczniami klas IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych, w tym prowadzący:
- a) obowiązkowe zajęcia edukacyjne;
- b) dodatkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia z języka obcego nowożytnego innego niż język obcy nowożytny nauczany w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz zajęcia, dla których nie została ustalona podstawa programowa, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania; c) zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych; d) zajęcia prowadzone w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej; e) zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów, w szczególności w celu kształtowania ich aktywności i kreatywności; f) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego; g) zajęcia religii lub etyki h) naukę języka mniejszości narodowej, języka mniejszości etnicznej, języka regionalnego oraz naukę własnej historii i kultury i) zajęcia wychowania do życia w rodzinie
- nauczyciele prowadzący dodatkową naukę języka polskiego dla uczniów klas IV-VIII podstawowych, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki;
- nauczyciele wspomagający, którzy prowadzą zajęcia w klasach IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych;
- nauczyciele specjaliści: pedagog, pedagog specjalny, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, doradca zawodowy
- wychowawcy świetlic szkolnych prowadzący zajęcia z uczniami klas IV-VIII publicznych i niepublicznych szkół podstawowych;
- nauczyciele bibliotekarze bibliotek szkolnych w szkołach podstawowych, w których strukturze są klasy IV-VIII;
- dyrektorzy szkół podstawowych, w których strukturze są klasy IV-VIII, a także dyrektorzy zespołów szkół i ośrodków, w skład których wchodzi taka szkoła podstawowa, niezależnie od tego, czy realizują oni tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć, czy też zostali zwolnieni z obowiązku jego realizacji.
- nauczyciele uczący w ogólnokształcącej szkole muzycznej I stopnia w oddziałach klas IV-VIII oraz w ogólnokształcącej szkole baletowej. Dotyczy to zarówno nauczycieli przedmiotów ogólnych jak i nauczycieli przedmiotów artystycznych.
- urlopy macierzyńskie, urlopy rodzicielskie, urlopy wychowawcze – nauczyciel przebywający na urlopie macierzyńskim, rodzicielskim czy na urlopie wychowawczym może ubiegać się o wsparcie w postaci bonu na zakup laptopa.”[2]
Jeżeli masz wątpliwość, nie jesteś do końca pewna/pewien czy i Tobie takowy bon na laptop się należy, wnioskuj i tak, najwyżej nie przejdziesz pozytywnie weryfikacji i otrzymasz odmowę przyznania bonu. Nie wiemy, kiedy nastąpi realizacja kolejnych etapów, dla kolejnych grup nauczycieli wymienionych w ustawie ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369), bo zapisu takiego brak na poziomie ustawy jak i w samym rozporządzeniu.
Wiemy tylko, że cały proces wyposażania nauczycieli w laptopy i prawo do dokonywania płatności za pomocą bonu wygasa z końcem dnia 31 grudnia 2025 r.
Nie jestem specem od komputerów, ale chcę Wam zwrócić uwagę na pamięć RAM. W specyfikacji, którą załączyłam, czy na stronach sklepów komputerowych znajdziecie laptopy w cenie bonu, ale pamiętajcie, że mieszczą się one przeważnie w tej opcji z pamięcią RAM- 8 GB. Warto tutaj rozważyć zakup takiego laptopa, który będzie miał pamięć RAM – minimum 16 GB. Wiązać się to może z niewielką dopłatą do bonu, jednak pozwala mieć do dyspozycji laptop, który będzie w miarę szybki i sprawny w codziennej obsłudze przez kilka lat. Jeśli nie jesteś specem w tym temacie, doradź się sprzedawcy w sklepie komputerowym.
Odesłania
[1] ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369)
[2] https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/laptop-dla-nauczyciela–najwazniejsze-kwestie-dot-nauczycieli-uprawnionych-do-wnioskowania-o-bon
Opracowano na podstawie;
- Ustawy z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli (Dz.U. z 2023 r., poz. 1369),zobacz tu >>
- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 28 września 2023 r. w sprawie określenia grup nauczycieli, wychowawców i innych pracowników pedagogicznych uprawnionych do otrzymania wsparcia sfinansowanego ze środków publicznych ( Dz.U z 2023 r., poz. 2071),
- Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 28 grudnia 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania ( Dz.U z 2022 r., poz. 2811) – wymagania dla sprzętu komputerowego.
- informacji zawartych na stronach https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/laptop-dla-nauczyciela–najwazniejsze-kwestie-dot-nauczycieli-uprawnionych-do-wnioskowania-o-bon, https://www.gov.pl/web/laptop-dla-nauczyciela/dla-szkol-i-nauczycieli, https://www.gov.pl/web/laptop-dla-nauczyciela/zasady-korzystania-z-programu-laptop-dla-nauczyciela
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | maj 7, 2023 | nauczyciel
Zakończenie stażu przez nauczycieli w świetle przepisów przejściowych wprowadzonych od września 2022 roku.
Z dniem 1 września 2022 roku weszły w życie nowe przepisy dotyczące awansu zawodowego nauczycieli. W związku z tymi zmianami pojawiają się liczne zapytania i wątpliwości nauczycieli kończących staż na kolejny stopień awansu.
Pozwólcie wiec, że w telegraficznym skrócie opiszę te zmiany, ze szczególnym zwróceniem uwagi na Wasze wątpliwości i pytania.
Staż bez zmian, na dotychczasowych zasadach dotyczy tylko i wyłącznie nauczycieli mianowanych, którzy rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego przed 1 września 2022 roku. Wszyscy nauczyciele mianowani, którzy rozpoczęli swoje staże, stopień nauczyciela dyplomowanego uzyskują na dotychczasowych zasadach zgodnie z zapisem art. 11. USTAWY z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw „Nauczyciele, którzy przed dniem 1 września 2022 r. rozpoczęli staż na stopień nauczyciela dyplomowanego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela dyplomowanego, stopień nauczyciela dyplomowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych”
Co to oznacza w praktyce?
W tym stażu nie zmienia się nic. Realizujemy go w okresie trwającym 2 lata i 9 miesięcy, na podstawie planu opracowanego i przedłożonego dyrektorowi szkoły/placówki/przedszkola do zatwierdzenia. Plan rozwoju zawodowego opracowany był na podstawie powinności lub wymagań z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tj. Dz. U z 2020 r., poz. 2200). Po zakończeniu stażu należy się rozliczyć z działań podejmowanych w okresie stażu, pisząc i przedkładając w terminie 7 dni po zakończeniu stażu dyrektorowi szkoły/placówki/przedszkola sprawozdanie. Wniosek wraz z załącznikami opisany został w § 9. 2 w/w rozporządzenia a przebieg postępowania kwalifikacyjnego w § 12.3
Staże te będą obowiązywały do czasu, aż wszyscy nauczyciele mianowani, którzy rozpoczęli dyplomowanie nie zakończą swoich postępowań przed komisją kwalifikacyjną.
Rok szkolny 2021/2022 był ostatnim rokiem, w którym można było rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego według opisywanych powyżej zasad.
Jeśli potrzebujesz wsparcia i pomocy przy usystematyzowaniu wiedzy w tym zakresie, polecam nasz ebook dotyczący zakończenia stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego wraz z przykładowym, wzorcowym sprawozdaniem.
Więcej szczegółów zobacz tu >>>>>
Staż na stopień nauczyciela mianowanego według przepisów dotychczasowych.
Trochę inaczej ma się sytuacja nauczycieli kontraktowych, którzy rozpoczęli lub rozpoczną staż na stopień nauczyciela mianowanego. Przepisy przejściowe obowiązują aż do końca sierpnia 2027 roku. Do tego czasu wszyscy nauczyciele kontraktowi rozpoczynają lub kontynuują rozpoczęte staże według przepisów dotychczasowych zgodnie z zapisem art. 10. 1. USTAWY z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, gdzie czytamy „Nauczyciele, którzy do dnia 31 sierpnia 2022 r. uzyskali stopień nauczyciela kontraktowego, lecz do tego dnia nie uzyskali stopnia nauczyciela mianowanego, stopień nauczyciela mianowanego uzyskują według przepisów dotychczasowych”.
Pojawiają się tu rozwiązania przejściowe dotyczące dwóch grup nauczycieli, którzy:
- przed dniem 1 września 2021 r. nie rozpoczęli stażu na stopień nauczyciela mianowanego, wymiar ich stażu na stopień nauczyciela mianowanego (2 lata i 9 miesięcy) skraca się o rok,
- w przypadku nauczycieli, którzy odbyli staż na stopień nauczyciela kontraktowego w wymiarze 12 miesięcy i którzy nie rozpoczęli stażu na stopień nauczyciela mianowanego przed dniem 1 września 2022 r., staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa 9 miesięcy.
Co to oznacza w praktyce?
Jeśli jesteś nauczycielką, która w roku szkolnym 2018/2019 realizowała staż na stopień nauczyciela kontraktowego w wymiarze 12 miesięcy, to Twój staż na stopień nauczyciela mianowanego trwa lub trwał będzie (jeśli go jeszcze nie rozpoczęłaś) tylko 9 miesięcy. Tak jak do tej pory opracowujesz plan rozwoju zawodowego, realizujesz działania zapisane w tym planie. Jesteś pod opieką wskazanego przez dyrektora opiekuna stażu. Po zakończeniu tego bardzo trudnego i krótkiego stażu masz obowiązek przygotować i przedłożyć dyrektorowi w terminie 7 dni sprawozdanie z realizowanego stażu. Wniosek wraz z załącznikami przedkładasz w organie prowadzącym szkołę/placówkę/przedszkole zgodnie z zapisem w § 9. 1. Postępowanie egzaminacyjne odbywało się będzie zgodnie z zapisem w § 12. 1 z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tj. Dz. U z 2020 r., poz. 2200)
Jeśli jesteś nauczycielką, która rozpoczęła staż w roku szkolnym 2021/2022, to Twój staż skraca się o rok. Dotyczy to wszystkich staży na stopień nauczyciela mianowanego rozpoczętych we wrześniu 2021, we wrześniu 2022 roku oraz wszystkich kolejnych staży, aż do roku 2027, kiedy to najpóźniej do końca sierpnia należy zakończyć postępowanie egzaminacyjne.
Co do zasady należy tu zapamiętać pewną zależność:
- jeśli odbyłaś staż na stopień nauczyciela kontraktowego trwający 9 miesięcy, twój staż na stopień nauczyciela mianowanego odbywał się będzie na dotychczasowych zasadach i trwał będzie rok i 9 miesięcy.
- jeżeli odbyłaś staż na stopień nauczyciela kontraktowego trwający 12 miesięcy, Twój staż na stopień nauczyciela mianowanego odbywał się będzie na dotychczasowych zasadach i trwał będzie 9 miesięcy.
Wszystkie działania opisane w tej części artykułu opieramy o ustawę Karta Nauczyciela w brzmieniu obowiązującym przed 1 września 2022r. oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (tj. Dz. U z 2020 r., poz. 2200), a delegację do tego daje nam USTAWA z dnia 5 sierpnia 2022 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Zapamiętaj!
W opisanych powyżej stażach nadal obowiązuje plan rozwoju zawodowego, opiekę nad stażystą pełni opiekun stażu wskazany przez dyrektora, opiekun przedkłada dyrektorowi projekt oceny dorobku zawodowego, a dyrektor ocenia stopień realizacji planu na podstawie przedłożonego przez nauczyciela sprawozdania i na tej podstawie przygotowuje nauczycielowi ocenę dorobku zawodowego za okres stażu.
Nie mamy tu obowiązku dokonywania zmian w planach pod nowe przepisy. Rozliczamy się z planów napisanych na podstawie rozporządzenia z 2018 roku i według zapisów z tego rozporządzenia przygotowujemy dokumentację oraz przygotowujemy się do spotkań z komisjami egzaminacyjną czy kwalifikacyjną również zgodnie z zapisami w rozporządzenia z 2018 roku.
Jeśli potrzebujesz wsparcia i pomocy w tym zakresie, sięgnij do naszego ebooka dotyczącego zakończenia stażu na stopień nauczyciela mianowanego, gdzie znajdziesz również w załączniku przykładowe wzorcowe sprawozdanie. Więcej szczegółów, zobacz tu >>>
W kolejnym artykule opiszę przygotowanie do zawodu i dyplomowanie w przepracowaniu
Aneta Szostak-Sulewska
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | maj 5, 2023 | dziecko
AAC w pracy z grupą, w systemie klasowym. Czy to nie jest za duże wyzwanie? Czy nie porywa się pani z przysłowiową „motyką na słońce”?
– W dzisiejszych czasach, przy obecnym poziomie wiedzy, komunikacja wspomagająca lub alternatywna nie jest już kolejną formą terapii zamkniętą w gabinetach. Rozwój systemów językowych, owszem, jest oparty na pracy indywidualnej, ale coraz bardziej widzimy jego znaczenie w życiu codziennym i potrzebę tworzenia rozbudowanego języka komunikacji. Warto tu podkreślić, że AAC to nie jest kolejna forma terapii, jaką oferuje się dziecku ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. AAC to indywidualny system tego konkretnego dziecka, dzięki któremu może ono komunikować się ze światem, a nie tylko w gabinecie z terapeutą.
W takim razie odchodzi się od pracy indywidualnej nad komunikacją w gabinecie?
– Nie, nie odchodzi. Budowanie systemu komunikacyjnego, znalezienie porozumienia z dzieckiem, odpowiednio dobrane narzędzie, wprowadzanie kodu komunikacyjnego – to musi się zadziać podczas pracy indywidualnej. Na to potrzeba czasu, przestrzeni i uważnego spojrzenia na dziecko, jego potrzeby i ograniczenia. Nie można więc od tego odejść, ale nie zatrzymujemy się tylko na pracy z terapeutą. Idziemy z tym systemem do rodziny dziecka, do grup przedszkolnych i szkolnych, do najbliższego środowiska. To długi i żmudny proces, ale warty każdego, choćby najmniejszego, komunikacyjnego sukcesu.
Jakie ma pani doświadczenie w pracy nad komunikacją? Grupowe czy indywidualne?
– Jestem nauczycielem w Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym, w którym prowadzę grupę przedszkolną. Uczęszczają do niej dzieci z różnym stopniem niepełnosprawności, każde ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Na co dzień buduję i wdrażam ich indywidualne systemy komunikacyjne, przeplatane nauką samodzielności, budowaniem relacji społecznych oraz realizacją wymagań edukacyjnych.
Czy udaje się wprowadzić różne systemy komunikacyjne przy pracy grupowej?
– Sama długo szukałam pomysłu na to. Pamiętam, na początku mojej AAC-owej drogi, podczas pierwszego szkolenia prowadzonego przez dr Magdalenę Grycman „Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych”, pytałam właśnie o to. Widziałam cudowną pracę nad komunikacją, ale w relacji 1:1. I wtedy dr Grycman powiedziała słowa, które są w mojej głowie do dziś: „Zbuduj jeden system dla konkretnego dziecka. Później dla kolejnego…”. Szukałam więc tej przestrzeni w grupie do pracy indywidualnej, szkoliłam się, przeszłam cykl superwizji, najpierw u dr Grycman, później u Moniki Jerzyk. Cały czas podpatruję, uczę się od innych praktyków. Internet daje mnóstwo możliwości. Równolegle ze zdobywaną wiedzą budowałam swój system pracy. I właśnie ten system przejścia od pracy z jednym dzieckiem do pracy grupowej opisałam w książce „Od bierności do aktywności komunikacyjnej, czyli AAC w pracy grupowej”.
Więcej na temat książki dowiesz się tu KLIK>>
Dla kogo jest ta książka?
– Na pewno dla nauczycieli i terapeutów, którzy mają w swoich grupach dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi. Książka ma celu pomóc uwierzyć, że komunikacja w placówkach edukacyjnych jest możliwa i ma głęboki sens. Znajdą tutaj wartościowe treści również osoby prowadzące indywidualnie takie dzieci. Znajdą po prostu inną przestrzeń do rozwoju komunikacji. Edukacja włączająca sprawia, że coraz więcej dzieci ze specjalnymi potrzebami komunikacyjnymi będzie uczęszczało do placówek ogólnodostępnych i nauczyciele muszą być gotowi na poprowadzenie ich nauczania. Warto tutaj jednak zaznaczyć, że AAC nie jest tylko dla dzieci niemówiących. Wspomaga ona także dzieci z dużymi wadami wymowy, dzieci wycofane, obcojęzyczne oraz szereg innych. Komunikacja wspomagająca jest dla każdego, kto potrzebuje wsparcia podczas porozumiewania się z innymi.
Czy trzeba mieć wcześniej już jakąś wiedzę o AAC, aby wprowadzać zaproponowany przez panią w książce system pracy?
– Starałam się pisać książkę językiem prostym, zrozumiałym dla osób zaczynających swoją przygodę z AAC. Dużo konkretów, przykładów, zdjęć jest dodatkowym atutem. Ale zachęcam do zapoznania się z jej treściami również tych, którzy pierwsze komunikacyjne kroki mają już za sobą.
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | sty 2, 2023 | Bez kategorii
Nowy Rok na dobre rozgościł się już w naszych domach. To chyba dobry czas, by Ci osobiście podziękować.
W zeszłym roku też to robiłam, niech wiec będzie to taki nasz rytuał noworoczny.
Teks podziękowań bardzo podobny, bo to co chcę ci przekazać jest nadal aktualne, ważne i chyba wartościowe.
Tak wiec, ZA CO CHCĘ CI PODZIEKOWAĆ?
> Dziękuję Ci za to, ze jesteś tu z nami ( może od kilku dni, tygodni a może kilka lat lub miesięcy)
> Dziękuję Ci za to, że czytasz te wiadomości ( choć czasami, przy kampaniach jest ich dużo, czasem dużo za dużo ).
> Dziękuję Ci za to, że znajdujesz czas, by budować ze mną Kapeluszową społeczność.
> Dziękuję Ci za to, że byłaś ze mną w 2022 roku. Dziękuję za wszystkie dobre życzenia, wsparcie, dobre myśli.
> Dziękuję Ci za to, że znajdujesz czas, by się rozwijać, uczyć, doskonalić swój warsztat pracy i za to, że to mnie wybrałaś na swojego mentora.
Z dużą wdzięcznością dziękuję Ci za to, że jesteś tu ze mną. ❤️
Od kilku dni jak co roku dokonuję podsumowań. Analizuję statystyki strony, facebookowego fanpage, sklepu i meilingu, po to, by jeszcze lepiej zaplanować kolejny rok naszej pracy.
By zintensyfikować, te działania które są Wam potrzebne, na które licznie reagujecie a odrzucić te, które przynoszą marne efekty a kosztują nas wiele pracy.
Lepiej energię tę przeznaczyć na odpoczynek lub realizację nowych zamierzeń i planów.
Mimo wielu przeciwności, nieprzewidzianych sytuacji to był dobry rok. Rok, który mnie wiele nauczył. A jak u Ciebie?
Rok, który przy swojej końcówce zaskoczył wieloma fantastycznymi informacjami. (o tym wkrótce, jak ochłonę )
I teraz pierwsze życzenie dla Ciebie.
❤️Życzę Ci byś znalazła w sobie siłę i czas, by dokonać takiej właśnie analizy minionego roku. Z wdzięcznością podziękować za to, co bardzo dobre a odrzucić to co Cię blokuje, przeszkadza, zabiera energię.
Co zabierasz w 2023, czego nie chcesz, co chcesz zmienić i co najważniejsze jak planujesz to zrobić? Wskakuj na dzisiejszego liva, będę mówiła o realizacji celów i postanowień.
Ciekawa jestem Twoich spostrzeżeń. Jeśli chcesz podziel się nimi ze mną.
Drugie życzenie dla Ciebie na ten Nowy Rok.
Pewnie widzisz to, jak świat zmienia się na naszych oczach. Wszystkiego jest dużo, wszystko jest szybko, czasami uważności brak. Biegniemy gdzieś, gonimy za czymś, ścigamy się z czasem, którego ciągle brak.
Mam do ciebie ogromną prośbę, zatrzymaj się i spójrz dziś wieczorem w lustro, zobacz jaka jesteś wrażliwa, wartościowa, mądra, pracowita i piękna.
Twoje Ciało, Twój Umysł, Twój Duch to CUD. Zadbaj o niego w tym roku najlepiej jak potrafisz.
Zrób podstawowe wyniki badań (mamy takie 2 bezpłatne w koszyku podstawowych świadczeń, skierowanie załatwisz przez telefon), może wizyta u dentysty, mammografia, czy badanie poziomu hormonów odkładasz z tygodnia na tydzień, z miesiąca na miesiąc. No nie mów, ze wybierasz się na nie od roku!
Warto podjąć konkretne postanowienie i zadbać o zdrowie dziś. Tylko zdrowa jesteś w stanie pomóc sobie i innym.
Jak Twoje pasje? Realizujesz je, czy też czekają odłożone na później, na urlop, emeryturę. Po co czekać tak długo, znajdź przestrzeń na powrót do wędrówek po górach, szydełkowania, malowania czy tworzenia fantastycznych zapachowych świec. Tyle bezpłatnych tutoriali można dziś znaleźć w Internecie. Działaj, dziel się swoją pasją, twórz już dziś.
Trzecie ostatnie już życzenie dla Ciebie na ten Nowy Rok.
W tym zagonionym, dziwnym świecie zadbaj o relację, o tą prawdziwą z drugim człowiekiem. Dużo jest dzisiaj złości, lęku, bezsilności czy strat. Dużo bólu, żalu, gniewu. Nie rezygnuj mimo to z relacji z drugim człowiekiem.
Bądź uważna/y, dziel się z innymi uśmiechem ( prześlij jutro kilu mijanym na ulicy ludziom uśmiech i zobacz jaką ma moc), swoją dobrocią i bezinteresowną pomocą. To buduje dobro i wiarę w ludzi, w nas.
Wspieraj swoich uczniów i ich rodziców, słuchaj co mówią, przyglądaj się jak reagują, może któreś z nich potrzebuje Twojej uważności.
Znajdź czas, by z uwagą wysłuchać koleżanki z pracy, może potrzebuje tego, może chce się podzielić się z Tobą swoją troską, wątpliwością czy problemem. Zadzwoń do babci, dziadka, ciotki, od dawna nie rozmawiałaś z nią. Nie złość się na sąsiadkę, która kolejny raz chce Ci na schodach coś opowiedzieć. Mieszka sama, nie ma z kim pogadać, może warto zatrzymać się na chwilę i poświęcić jej kilka minut?
A może jest ktoś z kim chcesz od dawna porozmawiać a odwagi brak. Nie noś tego w sobie, to zbędny balast. Zadzwoń lub spotkaj się osobiście, oczyść atmosferę. Po co to nosić?
Buduj relację z drugim człowiekiem.
Wysłuchaj, przytul, przebacz, wesprzyj, obdarz uśmiechem.
Jesteśmy sobie potrzebni. Budujmy dobro w sobie.
To tyle ja. Teraz czas na Ciebie. Cały rok przed Tobą. Przestań wiec marzyć, mówić, myśleć- zacznij działać.
Jeśli czujesz potrzebę, by odpisać, zrób to śmiało.
Z wielką uważnością przeczytam to, co masz mi do napisania.
Takie są te moje życzenia na 2023 rok. Reszta w Twoich rękach.
Aneta
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | mar 31, 2022 | nauczyciel
Od jakiegoś już czasu przymierzacie się do tego, aby napisać sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Czas biegnie nieubłaganie i nadchodzi ten moment, aby z całą odpowiedzialnością za przepracowany staż zabrać się i za to zadanie. Pamiętaj, sprawozdanie to będą czytali także członkowie komisji (składasz kopię sprawozdania razem z wnioskiem).
W poprzednim artykule opisałam podstawy tego zadania, teraz chcę się skupić na sprawach bardziej technicznych.
Tak jak już wcześniej pisałam sprawozdanie możecie napisać w formie tabelarycznej. Tabele należy opracować w sposób podobny jak tabela z planem rozwoju zawodowego.
Jeśli wiec plan rozwoju pisałaś według powinności (niestety robi to mniejszość, choć jest to zdecydowanie bardziej logiczne) nauczyciel w trakcie trwania stażu powinien- dołóż do tego zadania, działania jakich się podejmowałaś oraz efekty dla nauczyciela i dla szkoły. Pamiętaj o efektach, zapis § 4. 5 rozporządzenia MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli mówi, iż „Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od zakończenia stażu.”
Tabela taka może więc wyglądać na przykład tak:
Wymaganie np.
uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, |
Lp. |
Działanie |
Termin realizacji |
Uzyskane efekty |
|
|
|
|
lub tak
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego ……………… |
Lp. |
Wymaganie lub powinność (w zależności co tam sobie w swoim planie napisałaś |
Działania podjęte w czasie trwania stażu. |
Termin realizacji |
Uzyskane efekty |
|
|
|
|
|
Możesz także takie sprawozdanie rozpisać sobie na lata szkolne. Będzie to pomocne dla tych osób, które pracowały w czasie trwania stażu w dwóch placówkach lub miały rożne przydziały czynności w poszczególnych latach i mają problem z rozpisaniem działań.
I takie sprawozdanie w wersji tabelarycznej może wówczas wyglądać tak:
Rok szkolny ………………… |
Lp. |
Działanie |
Uzyskane efekty |
|
|
|
Pamiętaj, że w swoim sprawozdaniu wcale nie musisz skupiać się na paragrafach (5 czy 8) dotyczących powinności czy wymagań.
Przepisy regulujące zapisy dotyczące awansu (Ustawa Karta Nauczyciela, rozdział 3a, czy akt wykonawczy jakim jest rozporządzenie) nigdzie nie zawierają informacji o tym, iż sprawozdanie ma być sporządzone zgodnie z rozporządzeniem. W swoim sprawozdaniu powinnaś/ powinieneś odnieść się do działań, zadań jakie zaplanowałaś/ zaplanowałeś w swoim planie i jakie w czasie trwania stażu wykonałaś/ wykonałeś.
Kolejnym sposobem na dokonanie podsumowania pracy w czasie trwania stażu jest sprawozdanie napisane w formie opisowej. Powinno ono zawierać krótki wstęp, w którym opiszesz siebie jako specjalistę posiadającego odpowiednie kwalifikacje do zajmowanego stanowiska.
Wstęp
Opisz tu krótko czym się zajmujesz oraz jakie posiadasz kwalifikacje, tak aby komisja mogła się z tego wstępu dowiedzieć, że ma do czynienia ze specjalistą w zakresie …………………………………
Następnie przejdź do opisywania działań, których podejmowałaś się w trakcie trwania stażu. Układ takiego sprawozdania może być taki sam, jaki zaproponowałam powyżej dla wersji tabelarycznych. Możesz więc te działania opisać zgodnie z tym jak zaplanowałaś i rozpisałaś swój plan rozwoju. Możesz także rozpisać je na kolejne lata szkolne zupełnie pomijając wymagania czy powinności. Wychodząc od zadania poprzez opis jego realizacji do efektów dla nauczyciela i szkoły.
Być może tych kilka podpowiedzi pomoże ci odrobinę przy pisaniu sprawozdania.
Pamiętaj, twórz ten dokument tak, aby wynikało z niego, iż jesteś nauczycielem refleksyjnym, dokonujesz analiz, ewaluacji, umiesz obserwować i wyciągać wnioski z obserwacji. Co za tym idzie w trakcie trwania stażu nabyłaś umiejętności, doskonaliłaś warsztat pracy, umiesz rozpoznawać potrzeby uczniów, rodziców.
Zapoznałam się z dokumentacją wewnąrzszkolną. Analiza tych dokumentów pozwoliła mi………………… (zrozumieć, poznać, dowiedzieć się, utrwalić, doskonalić)
Dokonując ewaluacji swojej pracy (jak, w jaki sposób) …………………… podjęłam się …………………… (jakich działań, opisz je zgodnie z założeniami planu).
Obserwując potrzeby szkoły w tym zakresie zaplanowałam działanie………………………………………………, które przyniosło następujące efekty…………………………………………… (jakie wypisz je).
Obserwując potrzeby w zakresie……………………………podjęłam się …………………………działanie to przyniosło ………………………efekty.
W ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli przeprowadziłam……………………………………………moje działanie w tym zakresie miało na celu……………………………………wynikało to z potrzeb szkoły, gdyż zauważyliśmy………………………………………………Po przeprowadzonych zajęciach nauczyciele wprowadzili, zastosowali, ujęli w swojej pracy elementy………………………………………………………mogliśmy dzięki temu zaobserwować zmiany…………………………………………(efekty).
W roku szkolnym podjęłam się …………………………………Potrzeba podjęcia w/w studiów wynikała z ……………………………………………Wiedza, którą zdobyłam pomogła mi………………………………………wprowadziłam liczne modyfikacje w swojej pracy, dzieliłam się zdobyta wiedzą z innymi nauczycielami, przygotowałam w tym zakresie wystąpienie dla rodziców. W ramach zajęć otwartych wykorzystałam elementy metody………………………………………….
Podejmując współpracę z rodzicami zauważyłam, iż………………………………w związku z tym podjęłam się………………………………………….
Moja współpraca z ………………………………………oparta była na ………………………………działaniach. Ich celem było………………………………… (propagowanie, rozszerzanie zakresu działań szkoły, szerzenie wiedzy) …………………………………dało to…………………………………rezultaty, efekty.
Pamiętaj także o podsumowaniu. Zanim jednak dokonasz podsumowania zastanów się, czy podejmowałaś się może jakichś dodatkowych działań. Opisz je na końcu.
Dodatkowo podjęłam się także…………………………………
Teraz dokonaj krótkiego podsumowania. Przeczytaj, popraw, dopieść od strony technicznej i gotowe.
Myślę, że tym artykułem rozjaśniła znów troszeczkę temat sprawozdania. Jeśli jednak w dalszym ciągu potrzebujesz pomocy w tym względzie znajdziesz mnie tu.
Życzę owocnej pracy.
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | mar 30, 2022 | nauczyciel
Po zakończeniu stażu każdy nauczyciel musi sporządzić sprawozdanie z realizacji planu rozwoju, a nauczyciel mianowany także opis i analizę wybranych wymagań.
Dla niektórych nauczycieli jest to trudny moment. Twierdzą, że nie potrafią pisać kwieciście i obszernie. No to świetnie!
Właśnie należy pisać konkretnie i jasno.
Te trzy formy wypowiedzi są redagowane w sytuacjach zawodowych oraz do kontaktu z przełożonym i nadzorem pedagogicznym, dlatego powinny posiadać niektóre cechy języka urzędowego, który obowiązuje w takich kontaktach:
– dostosowanie warstwy językowej do celu wypowiedzi,
– komunikatywność, jasność, unikanie zbyt długich konstrukcji składniowych,
– stosowanie terminologii specjalistycznej,
– unikanie słownictwa emocjonalnego i metaforycznego,
– brak odniesień osobistych.
SPRAWOZDANIE to „zdanie sprawy” z przebiegu wydarzenia, okresu, działania, realizacji zamierzeń, których byliśmy autorami. Dotyczy faktów – ich przyczyny, celu, miejsca, czasu, efektu. Krótko, przejrzyście i na temat. Nie wymaga szczegółowych opisów działań ani głębszych refleksji i dywagacji – z nimi spotkacie się dopiero w formie opisów i analiz wymagań, jakie załączycie do wniosku.
Spotyka się dwa rodzaje Waszych sprawozdań:
– w tabeli, którą sporządziliście do planu rozwoju, a więc są bardzo krótkie i oszczędne w treści, czasem z nich za mało wynika albo też próbujecie w tabelce umieścić za dużo informacji, co ją burzy;
– tekstem ciągłym – tu używacie określenia „opisowo”, co sugeruje zamianę sprawozdania w opis i jest u podstaw niewłaściwe, bo efektem są wielostronicowe elaboraty, opisujące działania ze szczegółami. Jednocześnie treści najważniejsze giną w natłoku niepotrzebnych informacji.
Wyjściem jest forma pośrednia – zdanie sprawy z kolejnych działań, przewidzianych planem rozwoju w sposób oszczędny, ale jasny i przejrzysty dla odbiorcy, z uwypukleniem graficznym informacji najważniejszych dla dyrekcji i komisji kwalifikacyjnej.
Nasze wzorcowe sprawozdania znajdziesz tu >KLIK<
OPIS – to forma, w której musisz scharakteryzować każde swoje działanie, którym chcesz udowodnić spełnienie wybranych wymagań. Podaj przyczynę podjęcia tego działania, która stała u jego źródeł – mówiąc prosto „dlaczego to zrobiłaś (-eś)”. Może było sposobem realizacji polityki oświatowej państwa? Może przyczyna wynikała z jakiejś diagnozy lub ewaluacji obszaru pracy szkoły? Może wynikała z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły, programu naprawczego, potrzeb rozwojowych uczniów, ich zainteresowań lub z jakichś innych potrzeb placówki. Jakiej tematyki/problematyki dotyczyło działanie, jakie cele (główny, szczegółowe) realizowałeś. Komu lub czemu było poświęcone, kto był odbiorcą/adresatem, jakimi metodami (formami, narzędziami) zostało zrealizowane, jaki zakres treści obejmowało, kiedy było realizowane i jak długo trwała praca, jak przebiegała realizacja. Jaką wiedzą, pochodzącą z literatury, szkoleń lub samokształcenia, wspomagałaś (-eś) się w czasie opracowywania i realizacji zadania.
Oczywiście zawartość opisu zależy od rodzaju opisywanego działania – zawsze jednak warto napisać, dlaczego i w jakim celu to robiliśmy.
ANALIZA – to chwila na określenie efektów, refleksję i samoocenę. Możesz tu napisać: Jaki wynik dała realizacja zadania, czy i w jakim stopniu spełniła oczekiwania, czy cele zostały osiągnięte. Uzasadnij, że działanie było potrzebne, a jego efekty pożądane. Napisz konkretnie, w jakim sensie podniosło jakość pracy szkoły, co wprowadziło lub udoskonaliło. Jak to sprawdziłaś (-eś) – jak wyglądała ewaluacja, jakie metody i narzędzia były zastosowane. Jak została wykorzystana informacja zwrotna, płynącą z ewaluacji zadania, czyli jakie wnioski zostały wyciągnięte z ewaluacji, jak wdrażałaś (-eś) te wnioski.. Wskaż na ewentualne błędy i co wymagałoby poprawy przy powtórnej realizacji zadania – będzie to świadczyło o rzetelności i świadomości oraz nauczycielskiej refleksji.
EFEKTY – rozporządzenie wymaga, aby podać w sprawozdaniu efekty podjętych działań dla szkoły i nauczyciela. Efekty także są częścią analizy działań. Pojawiają się pytania, „Czy efekty rozdzielać?”. Te efekty zazwyczaj są jednakowe, bo nauczyciel przez swoją pracę realizuje zadania placówki i efekty „dla szkoły” będą spójne z efektami „dla nauczyciela”. Jednak w czasie stażu nauczyciel ma przechodzić proces doskonalenia swojej pracy i doskonalenia siebie, jako zawodowca. Dlatego jeśli jest tego świadomy, refleksyjny i realizuje własne cele rozwojowe, to te osobiste efekty wskaże.
Zadbaj, aby efekty były sformułowane konkretnie, jasno i odnosiły się do zamierzonych, świadomych celów działania. Aby nie były zbyt ogólne i niewiele mówiące o sensie Twojej pracy. Aby nie były komunałami i „mową – trawą” o niczym.
EDYCJA. Wygląd dokumentacji jest pierwszą rzeczą, z którą spotka się komisja, dlatego warto pochylić się nad nim chwilę. Postaraj się, aby dokument wyglądał estetycznie, przejrzyście i czytelnie. Twoja dokumentacja, składana do kuratorium, ma charakter urzędowy, dlatego należy wziąć pod uwagę zasady tworzenia pisma urzędowego:
– preferowana czcionka szeryfowa, zwykle Times New Roman, w całym dokumencie taka sama,
– rozmiar 12 dla zasadniczych części dokumentu, z możliwością zwiększenia go w nagłówkach i zmniejszenia w przypisach,
– możliwość stosowania wyróżnień (pogrubienia, kursywy, r o z s t r z e l e n i a) dla wyrazów i fraz, które chcesz zaakcentować,
– marginesy szerokości 2,5 cm (można z lewej strony dodać 1 cm na połączenie kartek),
– wcięcia akapitów długości jednego skoku tabulatora,
– wyjustowanie,
– numerowanie stron.
Uwagi dodatkowe
- Boisz się, że jednak nie będziesz w stanie spełnić wszystkich wymagań w sposób wystarczający? Pomoże Ci wtedy Karta Nauczyciela (rozdz.3a,art.9c,pkt.3a):
Nauczycielowi mianowanemu, ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, za spełnienie odpowiednich wymagań (…) uznaje się także jego odpowiedni dorobek zawodowy ze szczególnym uwzględnieniem okresu od dnia uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.
Zatem skoro masz takie działania, możesz z powodzeniem je wykorzystać w opisie i analizie (ale nie w sprawozdaniu z planu rozwoju!). Nie przesadzaj jednak z tym, gdyż komisja uwzględnia najpierw działania z okresu stażu.
- Każde działanie, chociaż nawet spełnia różne wymagania (czyli pasuje do różnych paragrafów), wolno Ci wykorzystać dla spełnienia tylko jednego wymagania. Możesz wspomnieć, możesz nawiązać, ale opisać i zanalizować możesz tylko raz.
Chcesz wiedzieć więcej- wskakuj do Strefy Rozwoju Nauczyciela >KLIK<
Wskazówek udzieliła
Maryla Kowalewska
z zespołu Kapelusza z Kwiatami
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | sty 29, 2022 | nauczyciel
Jak napisać sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego?
Przepisy regulujące uzyskiwanie stopni awansu zawodowego przez nauczycieli zapisane są w dwóch aktach prawnych: w ustawie Karta Nauczyciela, rozdział III a (DZ. U 2019 r., poz. 2215 ze zmianami) oraz w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. (DZ. U 2020 r., poz. 2200).
Obserwując grupy skupiające nauczycieli na portalach społecznościowych, zauważyłam duży problem z przygotowaniem dokumentu, jakim jest sprawozdanie. Zwłaszcza jeśli chodzi o przyporządkowanie poszczególnych działań do poszczególnych powinności lub wymagań. W zapisach prawa oświatowego nie ma jednoznacznych wytycznych w tym zakresie. Jak wiec się do tego zabrać zwłaszcza teraz, w okresie pandemii, kiedy to części z zadań zaplanowanych i zatwierdzonych w planie rozwoju zawodowego nie udało nam się zrealizować?
Uporządkujmy więc.
Należy zwrócić uwagę na jeden z podstawowych zapisów w rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli – sprawozdanie piszemy
z DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W TRAKCIE TRWANIA STAŻU.
Należy też wyjaśnić i zapamiętać czym jest sprawozdanie? Z definicji zapisanej w słowniku języka polskiego wyczytamy, że jest to «przedstawienie przebiegu jakiejś działalności, szczegółowe zdanie sprawy z czegoś».
Twoim zadaniem, nauczycielu, jest zatem przedstawić przebieg Twojego stażu, opierając się na zatwierdzonym przez dyrektora planie rozwoju zawodowego. A plan, przypominam, może ulec zmianie.
Tu znów chcę Ci przypomnieć zapisy prawa oświatowego.
Pierwszym aktem prawnym jest ustawa Karta Nauczyciela, w której to w art. 9c. 3. czytamy „W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których mowa w art. 9g ust. 10. Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.”
Kolejny zapis dotyczący sprawozdania odnajdziemy w cytowanym już wyżej rozporządzeniu MEN w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, gdzie w § 4. 5 „Nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego, uwzględniające efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły, w terminie 7 dni od dnia zakończenia stażu”.
Tak więc mamy dwa akty prawne, z których dowiadujemy się, iż:
- Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji planu;
- sprawozdanie to ma uwzględniać efekty jego realizacji dla nauczyciela i szkoły;
- nauczyciel ma na złożenie sprawozdania 7 dni.
I to są tak naprawdę wszystkie zapisy dotyczące sprawozdania.
Każdy nauczyciel po zakończeniu stażu zobowiązany jest przedłożyć je swojemu dyrektorowi.
Pamiętaj także, że zmiany w awansie zawodowym dotyczą także tego, iż Twoje sprawozdanie w kopii poświadczonej przez dyrektora powędruje jako załącznik do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego przed oblicze członków komisji egzaminacyjnej lub kwalifikacyjnej.
Zaplanujmy, jak się do tego zabrać.
Przygotuj krótki wstęp o sobie. Sprawozdanie przedkładasz dyrektorowi a on bardzo dobrze zna historię Twojego zatrudnienia oraz posiadane przez Ciebie kwalifikacje. Sprawozdanie jest załącznikiem do wniosku. Będą do niego również załączone wszystkie dokumenty potwierdzające kwalifikacje. Nie musisz więc rozpisywać się na ten temat na trzech kolejnych stronach wstępu do sprawozdania. Uwierz mi i tak nikt tego nie przeczyta.
Pamiętaj, że sprawozdanie będzie dołączone do wniosku o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego, dlatego zasadnym jest porządnie się do tego przyłożyć.
Nigdzie w aktach prawa oświatowego nie ma zapisu, jak takie sprawozdanie należy napisać. Najczęściej stosuje się wersję tabelaryczną dla sprawozdań cząstkowych, czyli tych nieobowiązkowych pisanych w trakcie trwania stażu zgodnie z ustaleniami w placówkach/szkołach/przedszkolach.
Druga możliwość to wersja opisowa stosowana przy sprawozdaniach końcowych. Pamiętać należy, iż ustawodawca wyznaczył czas na przedłożenie dyrektorowi takowego sprawozdania. Należy to zrobić w terminie 7 dni od zakończenia stażu. W terminie 7 dni kalendarzowych -o tym też należy pamiętać.
I teraz jak się do tego zabrać?
Wydrukuj swój plan rozwoju. Czytając kolejne punkty, zaznaczaj to, co udało Ci się zrealizować, rozpisuj pod tymi punktami szczegółowe działania, których się podejmowałaś w trakcie trwania stażu. Zgromadź wszelkie niezbędne notatki, wyciągnij zapiski, przypomnij sobie i zapisz, gdzie, z kim i kiedy realizowałaś poszczególne działania. Następnie zdecyduj w jakiej formie napiszesz to sprawozdanie. Jeśli będzie to forma tabelaryczna, wystarczy dołożyć kolumnę na rozpisanie efektów dla nauczyciela i szkoły.
Sprawozdanie opisowe tworzysz, opisując zadania podjęte w czasie trwania stażu, przyporządkowując je do poszczególnych wymagań. Ważne jest oczywiście wskazanie efektów dla nauczyciela i szkoły. Pamiętaj także, że dużo nie oznacza dobrze. Częste powtórzenia, czy na siłę tworzone szczegółowe opisy działań nie są w tym dokumencie konieczne. Szczegółowy opis i analizę działań przygotowuje do teczki jedynie nauczyciel mianowany ubiegający się o stopień awansu na nauczyciela dyplomowanego. Przykładowe wzorcowe sprawozdanie możesz kupić tu >KLIK<
Życzę owocnej pracy.
Aneta Szostak-Sulewska.
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | paź 25, 2021 | Bez kategorii
Spotkanie z kotem Amadeuszem- ogłoszenie wyników konkursu.
Z wielką przyjemnością ogłaszamy listę szkół i przedszkoli, które wzięły udział w konkursie ogłoszonym w czasie spotkania z Łukaszem Tartasem, autorem książki dla dzieci ” O kotku Amadeuszu, czyli wiersze na małe i duże troski” i poprawnie wykonały zadanie konkursowe.
Są to:
- Szkoła Podstawowa w Komorznie-oddział przedszkolny
- Publiczna Szkoła Podstawowa im. Dionizego Czachowskiego w Stromcu- grupa 0c-4 latki i klasa 2
- Przedszkole „Pod wesołym słonkiem” nr 69 we Wrocławiu
- Przedszkole Publiczne nr 1 w Pieńsku
- Przedszkole w Trzeboszu- oddział Golina Wielka
- Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Leśników Polskich w Przerytem
- Przedszkole Publiczne w Borkowie- grupa motylki
- Przedszkole Samorządowe nr 3 w Bełchatowie, grupa smerfoludki
- Przedszkole nr 9 „Sylabinka” w Warszawie
- Publiczne Przedszkole w Wąwale
- Zespół Szkolno-Przedszkolny w Polanach- klasa 3
- Szkoła Podstawowa nr 2 im. Janusza Korczaka w Nowej Rudzie – klasa 1a
- Przedszkole Publiczne nr 32 Jaś i Małgosia Włocławek
- Miejskie Przedszkole nr 1 w Ustce
Nagrody pocieszenia otrzymują
- Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Rzepinie,
- Publiczne Przedszkole Małego Kopernika nr 2 w Radzyminie.
Zgodnie z zapisem regulaminu, prosimy osoby zgłaszające o przesłanie pełnego adresu przedszkola/szkoły/placówki wraz z numerem telefonu kontaktowego, w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia wyników konkursu na adres kontakt@anetaszostak.pl w celu skutecznego doręczenia Wam nagród.
Wszystkim serdecznie dziękujemy za udział w naszym konkursie.
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | sie 15, 2021 | nauczyciel
Jak napisać plan rozwoju.
Artykuł, który właśnie czytasz skierowany jest do trzech grup nauczycieli.
- Rozpoczynających pracę w zawodzie nauczyciela- pierwsze zadanie do wykonania jakie Cię spotka, to napisać plan rozwoju.
- Od Twojej rozmowy kwalifikacyjnej na nauczyciela kontraktowego minęły dwa lata (dwa lata stosunku pracy w szkole/przedszkolu/placówce od momentu uzyskania poprzedniego stopnia awansu, dokładnie od daty na akcie nadania stopnia awansu)
- Od Twojego egzaminu na nauczyciela mianowanego minął rok ( rok stosunku pracy w szkole/przedszkolu/placówce od momentu uzyskania poprzedniego stopnia awansu zawodowego, dokładnie od daty na akcie nadania stopnia awansu ).
Jeśli jesteś w którejś z tych grup, to możesz a nawet powinnaś/powinieneś podjąć się zmagań dotyczących rozpoczęcia stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, nauczycielu.
Czas biegnie, terminy gonią a Ty nie wiesz jak się za to zabrać. Zawiłość prawa oświatowego w tym zakresie przeraża.
Obserwując Wasze wpisy na portalach społecznościowych (grupy na fb) zauważam liczne problemy z tym tematem związane.
Jak się za to zabrać od strony technicznej?
Co z tymi punktami, gdzie ich szukać?
Czy pisać plan według powinności czy może według wymagań?
Wyjaśnię wiec kolejny raz.
Tak jak przy sprawozdaniu nie mamy jednego konkretnego wzoru dokumentu, tak tez przy planowaniu działań w planie rozwoju zawodowego sytuacja ułatwiona nie jest.
Po pierwsze powinności- w trakcie trwania stażu nauczyciel powinien.
Po drugie wymagania- od nauczyciela na zakończenie stażu wymaga się.
Do tego zapis w Karcie Nauczyciela mówiący, że „Art. 9c.3. W okresie stażu nauczyciel realizuje własny plan rozwoju zawodowego zatwierdzony przez dyrektora szkoły, uwzględniający wymagania, o których mowa w art. 9g ust. 10. Po zakończeniu stażu nauczyciel składa dyrektorowi szkoły sprawozdanie z realizacji tego planu.” To jak to zaplanować, by sprostać wymaganiom ustawodawcy, dyrektora szkoły i opiekuna stażu (jeśli takowego będziesz mieć)?
Zacznijmy więc od początku.
Po pierwsze i najważniejsze w całym tym planowaniu to wydrukować Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U 2020 r., poz. 2200). Rozporządzenie możesz pobrać tu >POBIERZ<
Po drugie, bardzo uważnie przeczytać powinności i wymagania dla poszczególnych stopni awansu zawodowego.
Stażysta czyta wszystko co zapisane jest z § 6 rozporządzenia.
Nauczyciel kontraktowy § 7, a nauczyciel mianowany rozpoczynający staż wczytuje się z uwagą w zapisy § 8.
Warto też prześledzić kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022 >KLIK< oraz plan nadzoru zamieszczony na stronie kuratorium, któremu podlega Twoja szkoła. Tam wyznaczone są priorytety działalności oświatowej na najbliższy czas.
Nie wolno przy planowaniu działań zapomnieć o potrzebach Twojej placówki. Zajrzyj do wniosków z nadzoru, wniosków z ewaluacji, wyników sprawdzianów czy egzaminów zewnętrznych przeprowadzonych w Twojej szkole. Nie zapominaj o potrzebach rodziców, oni też stanowią społeczność szkoły/przedszkola/placówki.
Przy planowaniu działań warto również przemyśleć i wstępnie wytypować instytucje z którymi będziesz chciała/chciał podjąć współpracę. Środowisko lokalne z którym współpracuje placówka jest ważną składową działalności szkoły. Pamiętaj także, by brać pod uwagę w kolejnym roku szkolnym edukację zdalną czy hybrydową.
Wspierająca rola opiekuna stażu.
W rozporządzeniu dotyczącym uzyskiwania kolejnych stopni awansu zawodowego szczegółowo zostały opisane zadania opiekuna stażu. Jeśli wiec Twój staż realizowany będzie pod opieką tego anioła stróża, zerknij w zapisy § 5, by dowiedzieć się jakie zadania spoczywają na opiekunie stażu. To właśnie opiekun stażu może być tą osobą, która pomoże Ci zdecydować jak będzie wyglądał Twój plan rozwoju zawodowego, nauczycielu. Zasadnym jest także opracować niezbędną dokumentację dotyczącą Waszej współpracy. Taka dokumentacja została przez nas przygotowana i znajdziesz ją tu >KLIK<.
Pamiętaj też o swoich umiejętnościach i potrzebach. Po pierwsze co mogę dać placówce (co jest moją mocną stroną) oraz jakie mam potrzeby (czego nie umiem, czego się chcę nauczyć).
Teraz już tylko wybrać wzór tabel i rozpocząć planowanie.
Twoja tabela dotycząca planowania stażu może wyglądać w najróżniejszy sposób.
Jeśli plan rozwoju zawodowego chcesz napisać według powinności (niestety robi to mniejszość, choć jest to zdecydowanie bardziej logiczne) nauczyciel w trakcie trwania stażu powinien- dołóż do tego zadania, działania jakich się będziesz podejmować, wyznacz termin (mniej lub bardziej szczegółowy) pozostaw miejsce na uwagi- i gotowe. Pamiętaj o tym by uwzględnić tu wymagania, zgodnie z cytowanym powyżej artykułem z ustawy.
Powinności np.
uczestniczyć w pracach związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych statutowych zadań szkoły oraz wynikających z potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
|
Zadanie |
Sposób realizacji działań |
Termin realizacji |
Uwagi |
|
|
|
|
Jeśli swój plan rozwoju chcesz opierać o wymagania (tak robi większość, podobno tak jest Wam łatwiej), to postępuj podobnie jak opisałam powyżej. Wpisz wymaganie, wyznacz zadania, zaplanuj i zapisz sposoby realizacji, wyznacz terminy, zaplanuj miejsce na uwagi.
Tabela taka może więc wyglądać na przykład tak:
Wymaganie np.
1) uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły,
|
Zadanie |
Sposób realizacji działań |
Termin realizacji |
Uwagi |
|
|
|
|
Teraz czas na działanie. Jeśli nie czujesz się na siłach by sprostać temu działaniu, nie martw się. Przygotowaliśmy dla Was bardzo szczegółowo opisany ebook dotyczący planowania działań w rozpoczynającym się stażu.
Propozycję dla stażysty znajdziesz tu >KLIK<
Nauczyciel rozpoczynający mianowanie zerka tu >KLIK<
Dla nauczycieli dyplomujących się przygotowaliśmy dwa rodzaje dokumentów w zależności od wykonywanych przez Was działań. Edukacja przedszkolna, wczesnoszkolna i specjaliści >KLIK< i przedmiotowcy i bibliotekarze >KLIK<
W kolejnym artykule poruszę jeszcze bardziej szczegółowo temat terminów oraz roli opiekuna i dyrektora placówki w Twoim awansie nauczycielu.
Karty pracy pobierz tu > KLIK <
Życzę owocnej pracy.
Aneta
utworzone przez Aneta Szostak-Sulewska | lip 22, 2021 | dziecko, nauczyciel, rodzic
Istnieje, słuszne zresztą, przekonanie, że głośne czytanie dzieciom, jest dla nich po prostu dobre. Mając tę ideę na uwadze, czytałem mojej córce od pierwszych dni jej życia. Oczywiście czyniłem to ze świadomością, że noworodek niczego nie rozumie, co było nawet dobre w przypadku pierwszej zakupionej książki, a mianowicie wyjątkowo okrutnych losów bohaterów baśni braci Grimm. Od tamtej pory książki towarzyszyły nam każdego wieczora. Począwszy od tych, które budują elementarną wiedzę, przez historyjki zwierzątek, po książkowe wersje klasyki Disneya (w tajemnicy przyznam, że szczególnie miło wspominam przygody Dzwoneczka i całą serię o Hani Humorek) czy też proste encyklopedie i inne pozycje popularno-naukowe. Tak było przez wiele lat aż do początku szkoły podstawowej, kiedy to córka czytała całkiem sprawnie już sama. Dziś czystą przyjemnością jest dla niej wizyta w bibliotece czy księgarni. Na przykładzie własnego dziecka, ale też analizując artykuły poświęcone zagadnieniu widzę, co to znaczy, że głośne czytanie jest dobre dla dzieci.
Zacznę od tego, co oczywiste: czytanie sprzyja budowaniu czy też poszerzaniu wiedzy ogólnej dziecka o świecie. Prawdą jest, że najlepiej uczymy się, doświadczając i obserwując. Jednakże książka zabiera nas tam, gdzie być nie możemy, stawia w sytuacjach, w których być może jeszcze nie mieliśmy sposobności się znaleźć. Kolejna zaleta to zwiększanie zasobu słownictwa dziecka i kształtowanie prawidłowych nawyków związanych z poprawnością gramatyczną mowy. Ładny sposób wysławiania się jest ważnym elementem skutecznej autoprezentacji. Czytanie rozwija także pamięć i koncentrację, co w czasach, kiedy dzieci poświęcają tak dużo czasu bezrefleksyjnym aktywnościom w postaci grania na smartfonie czy konsoli, jest szczególnie istotne. Prawidłowe funkcjonowanie pamięci i właściwa koncentracja uwagi to też niezbędne kompetencje warunkujące sukces edukacyjny w szkole, a rozwijają się poprzez głośne czytanie dziecku. Mimo wielu starań podejmowanych przez nauczycieli w szkołach, to przecież nadal głównymi narzędziami w ich pracy są podręcznik, słowo mówione i tablica. Okazuje się, że czytanie sprzyja też wyciszeniu dziecka, powoduje także wzrost zrozumienia tekstów i poleceń. Można zatem z pełną odpowiedzialnością stwierdzić, że spędzając z naszą pociechą choćby 20 minut dziennie nad książką, zwiększamy jego szanse na lepsze funkcjonowanie w szkole.
POZNAJMY SIĘ > PRZYGOTOWALIŚMY DLA CIEBIE KARTY DO POBRANIA<
Wymieniając zalety czytania, nie można pominąć korzyści związanych z rozwojem emocjonalnym, społecznym i moralnym. Dziecko poprzez obserwacje postaci literackich poznaje emocje, uczy się je nazywać oraz wyrażać we właściwy sposób. Książki to również skarbnica wzorów zachowań, plejada bohaterów i antybohaterów, bogactwo wartości moralnych, które mogą stać się pomocą w procesie wychowania . Codzienne głośne czytanie buduje mocną więź między dorosłym, a dzieckiem i choć nieraz bywa, że czujemy znużenie wielokrotnie czytając ten sam tekst, pamiętajmy jednak, że dla najmłodszych sprawą kluczową jest poczucie bezpieczeństwa, a słuchanie dobrze poznanego tekstu buduje taką właśnie atmosferę. Niektóre pozycje literatury dziecięcej posiadają również funkcję terapeutyczną, stanowiąc wsparcie w budowaniu kompetencji samodzielnego rozwiązywania problemów.
Na koniec warto jeszcze zastanowić się nad kryteriami doboru książek. Ważne, aby były „bliskie” dziecku, poruszały sprawy, które realnie dotyczą najmłodszych. Dobrze, gdy uczą czegoś ważnego, poszerzają wiedzę, pomagają poznawać świat. Książka musi być dostosowana do wieku dziecka na poziomie językowym i merytorycznym, tak aby była zrozumiała i nie wzbudzała niepokoju. Absolutną podstawą jest poprawność językowa, która ma być wzorem do naśladowania. Na pewno bardzo ważnym elementem literatury dziecięcej jest szata graficzna, i to taka, która zaciekawi najmłodszych, a nie zaspokoi estetyczne pragnienia rodziców.
POZNAJMY SIĘ >PRZYGOTOWALIŚMY DLA CIEBIE KARTY DO POBRANIA <
Książeczka „O kotku Amadeuszy, czyli wiersze na małe i duże troski” ma szanse spełnić oczekiwania, które rodzice czy nauczyciele, a także najmłodsi mają wobec literatury dziecięcej. Przepiękne, barwne, żywe ilustracje zamieszczone na każdej stronie doskonale współgrają z tekstem. Tytułowe troski kotka Amadeusza są codziennością niejednego kilkulatka. Każdy wiersz może być podstawą do rozmowy z dzieckiem o emocjach, zachowaniach oraz różnych sposobach rozwiązywania jego kłopotów.
Łukasz Tartas