Rzecz będzie o dorobku zawodowym nauczyciela.

Rzecz będzie o dorobku zawodowym nauczyciela.

Jeśli czytasz to opracowanie, najprawdopodobniej realizujesz staż, pewnie jesteś na jego ostatniej prostej. Za chwilę złożysz dyrektorowi szkoły/przedszkola/placówki swoje sprawozdanie, otrzymasz pozytywną ocenę DOROBKU ZAWODOWEGO za okres stażu. Pozwoli Ci to złożyć wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego. W trakcie spotkania z komisją Twoim zadaniem będzie zaprezentowanie DOROBKU ZAWODOWEGO.

Dorobek zawodowy jako termin związany z oświatą funkcjonuje od 2000 roku, kiedy to USTAWĄ z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw wprowadzono rozdział 3a, a w nim zapis o dorobku zawodowym. Ten znaczący dorobek zawodowy miał pozwolić nauczycielom akademickim uzyskać z mocy prawa, z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole, stopień nauczyciela kontraktowego.

Warto więc zastanowić się, czym jest dla nauczyciela ten jego DOROBEK ZAWODOWY.

Pozwól więc, że trochę Ci w tym pomogę i ukierunkuję, byś mógł nauczycielu przygotować się do zaprezentowania swojego dorobku.

Zerkając do wymagań z rozporządzenia dotyczącego awansu zawodowego, czytamy (w zależności od stopnia rozwoju zawodowego):

– poznać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły; pogłębiać znajomość przepisów prawa dotyczących organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły,

– uzyskać pozytywne efekty w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły,

-pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły,

Szkoła /przedszkole/placówka to MIEJSCE, w którym realizujesz swoje OBOWIĄZKI ZAWODOWE.

Poszerzenie zakresu działań szkoły, wysoka jakość czy podnoszenie tej jakości to działania, które możesz realizować poprzez:

– wdrożenie projektów,

– opracowanie i wdrożenie innowacji,

– realizację napisanych przez Ciebie programów,

– opracowanie i wdrożenie eksperymentu,

– włączenie do działań szkoły rodziców,

– realizację wspólnych projektów,

– współpracę przy pozyskiwaniu sponsorów.

Czyż nie jest to Twoim dorobkiem, nauczycielu?

 

Kurs o prawie oświatowym z pasją i zaangażowaniem > KLIK <

Szkoła to UCZNIOWIE. To im poświęcamy najwięcej naszego czasu, energii, zaangażowania.

Jak w codziennych czynnościach wycelowanych w dobro ucznia odnaleźć swój dorobek zawodowy?

Może to są:

– sukcesy uczniów w konkursach,

– osiągnięcia uczniów, wyniki promocji, wyniki egzaminów i sprawdzianów zewnętrznych,

– zaangażowanie uczniów w realizację projektów,

– udział w kołach zainteresowań,

– współtworzenie różnych grup projektowych, gazetek, stron internetowych szkoły,

– realizowanie działań charytatywnych (np. wolontariat).

Może podejmowałaś jeszcze inne działania nakierowane na ucznia w odpowiedzi na jego potrzeby i oczekiwania?

Aby to wszystko zrealizować, zapewne doskonalisz swój WARSZTAT PRACY poprzez:

– prowadzenie zajęć otwartych dla nauczycieli,

– obserwowanie pracy innych nauczycieli,

– pełnienie różnych funkcji,

– pracę w zespołach nauczycielskich,

– udział w konferencjach,

– udział w szkoleniach, kursach,

– podejmowanie się kolejnych studiów, by poszerzyć swoje kwalifikacje.

To także jest Twój dorobek zawodowy, nauczycielu.

Dorobek zawodowy to nic innego jak rezultaty Twojej pracy na wielu płaszczyznach. Sukcesy i wyniki w nauce Twoich uczniów. Rozwój szkoły, na który wpływają Twoje działania. Stałe doskonalenie warsztatu pracy. Wzbogacanie warsztatu oraz dzielenie się materiałami, doświadczeniami z innymi nauczycielami.

Jak zaprezentować dorobek > KLIK<

Tyle z teorii. Teraz czas na praktykę.

Zaproponuję Ci trzy ćwiczenia.

Poniżej umieściłam do pobrania dodatkowe karty pracy. Wydrukuj je i wypełnij, by móc przygotować swoją prezentację dorobku

Ćwiczenie pierwsze > POBIERZ KARTY PRACY< 

Wpisz w zakreślone miejsce sformułowanie OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW i wypisz wszystkie swoje działania, jakie pojawiają się w Twojej głowie. Możesz też bazować na zapisach w Twoim sprawozdaniu.

Ćwiczenie drugie 

Wpisz w zakreślone miejsce sformułowanie POSZERZENIE ZAKRESU DZIAŁAŃ SZKOŁY i wypisz wszystkie swoje działania, jakie pojawiają się w Twojej głowie. Możesz też bazować na zapisach w Twoim sprawozdaniu.

Ćwiczenie trzecie

Wpisz w zakreślone miejsce sformułowanie DOSKONALENIE PRACY WŁASNEJ i wypisz wszystkie swoje działania, jakie pojawiają się w Twojej głowie. Możesz też bazować na zapisach w Twoim sprawozdaniu.

 

 

Obraz lars_nissen pixabay

Jak rozkwitać w Kapeluszu z Kwiatami?

Jak rozkwitać w Kapeluszu z Kwiatami?

Jak rozkwitać w Kapeluszu z Kwiatami?

Współczesny nauczyciel to człowiek, od którego się wiele oczekuje i wymaga. Nie wystarczy, że będzie specjalistą w swojej dziedzinie. Musi jeszcze znać się na metodyce nauczania, na narzędziach technologii informacyjno-komunikacyjnej, na prawie oświatowym, na pedagogice i psychologii. Nie jest trudno pogubić się w tym gąszczu zagadnień. Trzeba dodać, że polska edukacja ulega ciągłym przekształceniom, co skutkuje licznymi zmianami. Nauczyciel musi być niezwykle elastyczny, by potrafił szybko dostosować się do nowych zasad. Na szczęście w tej trudnej sytuacji nie jest zdany sam na siebie. To właśnie po to został powołany Kapelusz z Kwiatami, by towarzyszyć nauczycielom w ich drodze zawodowej. Tutaj otrzymasz wsparcie, wskazówki, zainspirujesz się, przekonasz się, że warto iść nowymi ścieżkami, upewnisz się, że to, co robisz, czyni Cię wyjątkową osobą.

Kto chodzi w Kapeluszu, czyli jak to działa?

Kapelusz z Kwiatami to dzieło Anety Szostak-Sulewskiej, które łączy w sobie szkolenia, porady, konsultacje, ogólnopolską telewizję AwansTV, wydawnictwo oraz Strefę Rozwoju Nauczyciela. Z tego wynika, że jest to kompleksowe miejsce dla każdego nauczyciela. Ten, który zaczyna swoją drogę zawodową, potrzebuje wsparcia, pomocy, porad, wskazówek – i tutaj je otrzyma. Ten, który jest już doświadczony, potrzebuje motywacji do dalszego rozwoju oraz inspiracji – on również przekona się, że w Kapeluszu i jemu jest do twarzy. Faktem jest, że duża część działań Kapelusza z Kwiatami skupiona jest na kwestiach dotyczących awansu zawodowego nauczyciela, jednak należy podkreślić, że osoby, które już zeszły ze ścieżki awansu, znajdą tutaj wiele inspiracji i podpowiedzi dla siebie.

Na ten moment Kapelusz z Kwiatami zrzesza około 50 tysięcy nauczycieli, a to oznacza 50 tysięcy nauczycielskich historii i kilka razy tyle ciekawych pomysłów na awans, innowacje, metody… Przecież Kapelusz z Kwiatami to arena wymiany doświadczeń i wskazówek, co jest TOP w dzisiejszej edukacji. Masz prawo nie czuć się pewnie wśród tylu przepisów i zmian. Tę pewność możesz osiągać z nami.

Masz to pewne jak… w Kapeluszu

Co takiego zapewnia Kapelusz z Kwiatami? Bez wątpienia najwyższą jakość i to na każdym polu działania. W Kapeluszu z Kwiatami masz pewne, że:

– otrzymasz pomoc,

– będziesz zorientowana w najnowszych kierunkach edukacji,

– będziesz zorientowana w zmianach w prawie oświatowym (i w konsekwencjach tych zmian),

– będziesz stawiać zdecydowane kroki na ścieżce awansu zawodowego,

– odnajdziesz życzliwych ludzi, którzy rozumieją, że masz prawo czegoś nie wiedzieć,

– poczujesz się jak w gronie najlepszych przyjaciół,

– przekonasz się, że potrafisz,

– zainspirujesz się,

– zrozumiesz, że jesteś potrzebna i wyjątkowa,

– przestaniesz mieć wątpliwości i przestaniesz się bać.

AwansTV

Tempo zmian w zakresie awansu zawodowego nauczycieli jest zawrotne. Łatwo pogubić się w tych starych i nowych zasadach. Jest w sieci takie miejsce, gdzie w każdy poniedziałek o godzinie 19.00 można posłuchać wskazówek na ten temat. Każdy poniedziałek przynosi nową dawkę wiedzy o awansie, co przekłada się na większą pewność siebie, przekonanie, że zmierzamy w dobrym kierunku, potwierdzenie, że dobrze myślałyśmy. Oprócz otrzymywania niezbędnych informacji, podczas AwansTV przechodzimy swoistą terapię. Przyznacie, że niezwykle wspierająco działa na nas, gdy ktoś, w momencie naszych wątpliwości, powie, że idziemy w dobrym kierunku. I na pewno podnosimy poczucie własnej wartości, gdy ktoś pochwali nasze pomysły. Wiele razy miałam tak, że walczyłam z poczuciem bezsensowności awansu zawodowego. Momentami miałam wrażenie, że muszę udowadniać, że coś potrafię. Towarzyszyły mi wtedy różne, niestety zawsze negatywne, emocje: od złości nawet po uczucie upokorzenia. Co mi pomagało? Poniedziałkowe terapie w AwansTV. Z ekranu słyszałam „Dasz radę”, a komentarze upewniały mnie w tym, że nie tylko ja tak myślę, że nie tylko ja mam chwilę zwątpienia, że nie tylko ja stresuję się sprawozdaniem. Przyznacie, że dobrze mieć życzliwych towarzyszy w tej drodze awansowej. Wtedy łatwiej i przyjemniej dążyć do celu.

O prawie oświatowym z pasją i zaangażowaniem

Jednym z istotniejszych elementów awansu zawodowego nauczyciela jest znajomość prawa oświatowego. Nie jest łatwo posiąść tę wiedzę. Wielokrotnie zaznaczałam tutaj zawrotne tempo zmian przepisów związanych z oświatą. Ten brak stabilizacji prawnej powoduje zagubienie i ciągłą niepewność, czy dany akt nadal obowiązuje. Potrzebny jest prawdziwy mistrz, który przeszedł tę niełatwą drogę sam, i jest gotowy przeprowadzić nią innych, objaśniając jej zawiłości. Takiego mistrza odnalazłam w grupie O prawie oświatowym z pasją i zaangażowaniem. Szczerze przyznam, że do grupy dołączałam na zasadzie „sprawdzam”. O ile wierzyłam, że do prawa oświatowego można podejść z zaangażowaniem (uważałam, że inaczej tych papierków czytać się nie da), o tyle nie wierzyłam, że można robić to z pasją. I w tej kwestii moje powątpiewanie okazało się niesłuszne. Otóż, przekonałam się, że są osoby, które prawo oświatowe naprawdę kręci, które czerpią (niepojętą przeze mnie) radość z wczytywania się w te artykuły, paragrafy… Dla mnie najważniejsze było to, że wreszcie ktoś mi pokazał, że to nie jest takie trudne, że można to objąć ludzkim rozumem i że istnieją specjalne bazy, w których odnajdę posegregowane i uaktualnione akty.

Strefa Rozwoju Nauczyciela

Istnieje również miejsce, które wpływa na wszechstronny rozwój nauczyciela. Tam osoby związane ze szkolnictwem pracują nad sobą, doskonalą warsztat pracy, spotykają się ze specjalistami, otrzymują gotowe materiały, mają dostęp do webinarów, do zamkniętej grupy…. Można by długo wymieniać… Istnieje jeden problem – nie wszyscy potrafimy brać. Ty też tak masz, że gdy ktoś oferuje Ci dużo, to nie wiesz, co i ile wziąć? Doskonale Cię rozumiem. Ja jednak w samą porę posłuchałam starej polskiej zasady: „Jak dają, trzeba brać” i zaczęłam czerpać pełnymi garściami. Doszło do tego, że ze Strefy Rozwoju Nauczyciela korzysta cała moja rodzina. Jak to możliwe? Jestem związana ze szkołą ponadpodstawową, więc z zasady nie są mi przydatne webinary o nauczaniu przedszkolnym lub artykuły dotyczące Dnia Ziemi (Strefa obejmuje wszystkie poziomy nauczania). Okazuje się, że ta zasada upadła, ponieważ jestem nie tylko nauczycielką nastolatków, ale również mamą dzieci w wieku przedszkolnym. Nie muszę Ci na pewno opowiadać, jaką frajdą dla moich pociech było cudowne popołudnie spędzone przy wycinaniu szablonów pobranych ze Strefy Rozwoju Nauczyciela oraz tworzenie z nich pracy plastycznej. Teraz z niecierpliwością czekamy na kolejne artykuły z szablonami. Nawet robimy zakłady, jakiego święta będzie dotyczyła następna praca.

Co znajdziesz w Strefie Rozwoju Nauczyciela? Wskakuj tu by się dowiedzieć > KLIK< 

Wydawnictwo Edukacyjne Kapelusz z Kwiatami

Przed chwilą pisałam o tym, że musimy nauczyć się brać. Mówiłam tak w kontekście Strefy Rozwoju Nauczyciela, w której jest mnóstwo nauczycielskich (metodycznych, szkoleniowych itp.) cudowności. W Kapeluszu z Kwiatami jest również przestrzeń dla tych, którzy chcą się dzielić, chcą dać innym coś od siebie. Oczywiście mogą to zrobić również w Strefie, w grupach przynależnych do Kapelusza z Kwiatami, ale mogą to zrobić też w wielkim stylu, z przytupem w Wydawnictwie Edukacyjnym Kapelusz z Kwiatami. To miejsce dla tych, którzy mają głowę pełną pomysłów, którzy marzą o własnej publikacji, którzy chcą inspirować innych… Mam przeczucie, że to miejsce dobre dla Ciebie. Tutaj zaczął się akt II mojej historii z Kapeluszem z Kwiatami…

Pierwszy, opisany powyżej, to ten, kiedy byłam obserwatorem i uczestnikiem z zewnątrz. Drugi to ten, który trwa i który zapisany jest na szczególnych kartach mojego zawodowego życia. I pomyśl, że to wszystko jest na wyciągnięcie Twojej ręki. Co jest potrzebne? Świadomość, że w Polsce jest ponad pół miliona nauczycieli. A dlaczego akurat ta świadomość jest potrzebna? Ponieważ wtedy będziesz wiedziała, że musisz dać o sobie znać, wychylić głowę i pozwolić nam siebie dostrzec. Na pewno zauważyłaś, że lubię stare powiedzonka, ale jedno w XXI wieku na pewno się nie sprawdza, mianowicie: „Siedź w kącie, a znajdą cię”. Nie siedź w kącie! Powiedz nam o sobie i w dalszą zawodową drogę idź z nami!

Jak na pewno dostrzegłaś, Kapelusz z Kwiatami to nauczycielska baza, to miejsce, w którym zaspokojone zostaną wszystkie zawodowe potrzeby nauczycieli. To miejsce, w którym od niepewnie stąpającego po ścieżce awansu stażysty stajesz się pewnym siebie specjalistą. Tutaj dokonujesz zmiany w postrzeganiu siebie jako nauczyciela. Przekonujesz się, że jesteś ważna, potrzebna, wyjątkowa. Bądź kwiatem polskiej edukacji i rozkwitaj w Kapeluszu z Kwiatami!

Małgorzata Wiśniewska-Olejnik

szefowa Wydawnictwa Edukacyjnego Kapelusz z Kwiatami

 

Obrazek wyróżniający Gabriele M. Reinhardt z Pixabay

Cele, te zawodowe i osobiste.

Cele, te zawodowe i osobiste.

Cele (zawodowe i osobiste)

„Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel

i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć”

Napoleon Hill

Celem jest coś, do czego dążysz, co chcesz osiągnąć. Jest bardzo ważny w rozwoju człowieka, ponieważ wyznacza kierunek jego działań. Są grupy zawodowe, których przedstawiciele opierają swoją pracę na wyznaczaniu celów. Do takiej grupy należą nauczyciele. Określają oni na przykład cele lekcji, cele rozwoju zawodowego. Skoro tak często muszą wskazywać kierunek swoich działań, powinni dowiedzieć się, jak określać cele, by nie zniechęcać się w połowie drogi do ich realizacji.

Jak dobrze określić cel?

Najważniejsze jest, by cel był realny. Nie powinnaś/powinieneś stawiać sobie zbyt wysokich wymagań, ponieważ już na początku zniechęcisz się, nie widząc konkretnych postępów, np. gdy ktoś ustali cel „schudnąć 20 kg”, nie poczuje satysfakcji przy obniżeniu wagi o 2 kg, a zapewne będzie miał poczucie, że ten mały efekt kosztował go wiele wysiłku. Warto odwrócić sytuację i za cel postawić sobie schudnięcie 2 kg w określonym czasie (Uwaga! Czas też musi być realny! W jeden dzień tego celu nie osiągniemy). Konieczne jest wybranie metody małych kroków.

 

Rozszerzanie celów

Zaczynaj od celów prostych, mniejszych. Szybko zauważysz postępy i tym samym zachęcisz się do podejmowania dalszych kroków zbliżających Cię do celu.

Spójrz na poniższy wykres:

 

To zrozumiałe, że gdy zaczniesz od większego celu, np. od konferencji, gdzie odbiorcami są obce osoby, reprezentujące wyższe organy związane z oświatą, zestresujesz się i prawdopodobnie będziesz powątpiewać w siebie, swoje umiejętności, swoją wiedzę. Najpierw wybierz cele związane z centrum, czyli z miejscem dobrze Ci znanym i takim, w którym czujesz się bezpiecznie. Następnie rozszerzaj je, coraz bardziej zbliżając się do warstwy zewnętrznej. Po drodze, realizując mniejsze cele, zdobędziesz umiejętności, które pozwolą Ci bez dyskomfortu osiągnąć cele na polu mniej Ci znanym.


Moc sprawozdawczości

Nie zapominaj, że ogromny sens mają sprawozdania. Nie unikaj ich. To one pozwolą Ci sprawdzić, na ile cel został osiągnięty, co udało Ci się zrobić, jakie spotkałaś/eś trudności na drodze do celu, co zmienić, by ta droga była prostsza i szybsza?

Motywacja

Odpowiedz sobie również na pytanie: „Dlaczego chcę osiągnąć dany cel?”. To jest bardzo ważne, ponieważ silna motywacja staje się siłą napędową w dążeniu do spełniania pragnień. Za każdym razem, gdy pojawią się wątpliwości dotyczące osiągania danego celu, przypomnij sobie, po co to robisz.

Ukierunkowanie działań

Koniecznie podejmuj tylko te działania, które zbliżają Cię do Twojego celu, czyli nie rób wszystkich kursów, które ktoś Ci polecił, rób te, które odpowiadają Twoim zamiarom i Twoim potrzebom.

Co pomaga osiągnąć cel?

Aby było Ci łatwiej dojść do tego, co zamierzyłaś/eś:

  • Spotykaj się z osobami, które wspierają Cię w dążeniu do celu (Kapelusz z Kwiatami poleca się! Do usług!:)
  • Nie zniechęcaj się po usłyszeniu słów krytyki; potraktuj je jak wskazówkę.
  • Wspominaj to, co już Ci się udało osiągnąć i uświadamiaj sobie, jak bardzo oddalasz się od linii startu.
  • Bądź konsekwentna/ny – to bardzo ważne, by uparcie, niezależnie od okoliczności, realizować działania zbliżające Cię do celu.
  • Planuj! To istotne, byś wiedział/a, co i kiedy robić, by realizować swoje zamierzenia. Korzystaj z plannerów, notesów, awansowników, kalendarzy. Na pewno pomogą Ci uporządkować Twoje plany i sprawią, że będziesz terminowo pokonywać kolejne stopnie wiodące do celu.

 

Na każdym etapie swojej wędrówki ku spełnianiu celów pamiętaj słowa Steve’a Jobsa: „Cały świat usuwa się z drogi człowiekowi, który wie, dokąd zmierza”.

Mam nadzieję, że Ty wiesz.

Powodzenia w dążeniu do osiągania celów.

Aneta Szostak-Sulewska

Nauczyciel – człowiek, który wie.

Nauczyciel – człowiek, który wie.

Nauczyciel – człowiek, który wie.

Często słyszymy, mówimy – to dobry nauczyciel. Dobry, czyli jaki? Co jest miarą tego DOBRY?

Czy to, że dbam o rozwój dzieci?

Czy to, że stale rozwijam swój warsztat pracy?

A może to, że przechodzę przez trudną ścieżkę awansu zawodowego, udowadniając spełnienie poszczególnych stawianych tam wymagań?

Gdy zerkniesz w zapisy rozporządzenia w sprawie awansu zawodowego, przeczytasz, że nauczyciel powinien poznawać, uczestniczyć, obserwować,  doskonalić, prowadzić, podejmować, realizować, pogłębiać.

Od nauczyciela wymaga się: uzyskania efektów, różnych umiejętności, znajomości przepisów prawa oświatowego, znajomości różnorodnych metod (w tym aktywizujących), umiejętności posługiwania się narzędziami multimedialnymi, umiejętności rozpoznawania potrzeb rozwojowych uczniów.

Jak to zrobić, jak temu sprostać, jak to wszystko w miarę dobrze przyswoić, wdrożyć, zastosować?

Pracując z Wami już od ponad czterech lat, spotykam się z różnymi sytuacjami.

I z pełną odpowiedzialnością za napisane tu słowo, mogę podzielić Was na trzy grupy:

  1. Nauczyciele, którzy wiedzę teoretyczną przełożyli już na działania praktyczne. Potrafią zaplanować i przeprowadzić z sukcesem proces edukacyjny, realizować projekty, wdrożyć program czy innowację. Umiejętnie poruszają się w gąszczu przepisów prawa oświatowego. Czasami nie są czegoś pewni. Dopytają, wdrożą i z sukcesem podążają dalej po swej nauczycielskiej ścieżce.
  2. Nauczyciele, którzy posiadają wiedzę teoretyczną, ale potrzebują wsparcia, pomocy, ugruntowania działań. Są otwarci na wprowadzanie dobrych praktyk. Nie zawsze otrzymują wsparcie i pomoc w najbliższym szkolnym/przedszkolnym/placówkowym środowisku. Nie są pewni swoich kompetencji. Chcą jednak te kompetencje rozwijać, uczestniczą w szkoleniach. Z pełną świadomością wybierają szkolenia oraz edukatorów. Edukują się również sami.
  3. Nauczyciele, którzy wchodzą do zawodu, posiadają wiedzę teoretyczną. Potrzebują wsparcia i pomocy. Nie zawsze otrzymują to wsparcie od dyrektorów czy opiekunów stażu. Są na początku drogi zawodowej i czują się bardzo niepewnie w tym, co robią na co dzień. Posiadają ogromne pokłady dobrych chęci, entuzjazm młodzieńczy. I to napędza ich do poszukiwań, do rozwoju. Pytają o wszystko, upewniają się, zgłębiają.

Zawód nauczyciela jest bardzo wymagającym zawodem. Do naszych zadań należy przecież:

Dbałość o wszechstronny rozwój ucznia/wychowanka.

Organizowanie procesu edukacyjnego, pobudzanie aktywności poznawczej ucznia/wychowanka.

Ocena, kontrola bieżąca przyrostu wiedzy ucznia.

Korzystanie w czasie tego procesu z wielu metod, w tym z metod aktywizujących ucznia.

W obecnej sytuacji w sposób szczególny wykorzystywanie, zwłaszcza w czasie prowadzenia zajęć,  narzędzi multimedialnych.

Podejmowanie działań o charakterze opiekuńczym, wychowawczym, diagnostycznym.

Podejmowanie owocnej współpracy z rodziną ucznia/wychowanka.

Współpraca ze środowiskiem lokalnym, szukanie nici porozumienia oraz jednolitych działań na rzecz ucznia.

I co najważniejsze stałe organizowanie pracy własnej tak, by móc sprostać tym wszystkim zadaniom; stałe doskonalenie swoich kompetencji zawodowych i osobistych.

Wychodząc naprzeciw tym właśnie potrzebom nauczycieli, stworzyłam Strefę Rozwoju Nauczyciela, gdzie znajdą miejsce ci, którzy:

  • chcą doskonalić swój warsztat pracy i chcą wiedzę teoretyczną przełożyć na dobre praktyki w ramach działań edukacyjnych, opiekuńczych czy wychowawczych,
  • rozwijają swój warsztat pracy w trakcie trwania awansu zawodowego,
  • podjęli się pełnienia funkcji dyrektora, są „młodzi stażem dyrektorskim”, podjęli się trudu kierowania placówką oświatową (Uwierz mi, dzięki wiedzy zgromadzonej tylko w webinarowych spotkaniach, jesteś w stanie wdrożyć wiele dobrych praktyk w swojej szkole/przedszkolu/placówce),
  • chcą doskonalić swój warsztat pracy, rozwijając własną działalność edukacyjną.

 

I przejdźmy teraz do kompetencji, jakie będziemy w czasie pracy w Strefie Rozwoju Nauczyciela doskonalić.

Wśród nich na pierwszym miejscu stawiam organizację pracy własnej. To Ty będziesz zarządzać swoim czasem i decydować, co w pierwszej kolejności zrobisz. Sama/sam ułożysz swoją ścieżkę, po której będziesz poruszać się po Strefie. To Ty zadecydujesz, co najpierw zwiedzasz: webinary?, gotowe materiały a może artykuły? To Ty zadecydujesz, czy zagłębisz się w architekturę Strefy, czy pobieżnie obejrzysz edukacyjny e-obiekt.  Z biblioteki webinarowej, którą dla Ciebie udostępniłam, będziesz mogła/mógł wybierać te materiały, które są Ci obecnie potrzebne. Jak widzisz, to, ile weźmiesz od nas dla siebie, zależy tylko od Ciebie!

Gdy wejdziesz do Strefy Rozwoju Nauczyciela, doskonalić będziemy Twoją gotowość do ciągłego rozwoju. Już ją wykazałaś/wykazałeś, ponieważ jesteś członkiem Strefowej społeczności. Mówią, że najtrudniejszy pierwszy krok. Masz go już za sobą!  Teraz już będzie z górki. Ale pamiętaj, „z górki” oznacza, że zwiększa się prędkość. Mam nadzieję, że się jej nie przestraszysz i będziesz śmiało szusować między tyczkami edukacyjnych zagadnień, po kolei je zaliczając. Mam też nadzieję, że slalomem tym pojedziesz od startu do mety, czyli od dziś do końca Twojego abonamentu. Jeśli dotrwasz do mety, przekonasz się, że posiadasz ważną cechę – konsekwencję w działaniu.

W trakcie naszych spotkań w Strefie Rozwoju Nauczyciela pracować będziemy też nad budowaniem Twojej nauczycielskiej (i nie tylko) pewności siebie. To przełoży się na wiele pozytywnych zmian, jakie się w Tobie dokonają. Zbudujesz swój autorytet, będziesz pewniej stawiać swoje tezy, będziesz stawać się ekspertem, który wie, co chce w edukacji osiągnąć
i wie, jak to zrobić!

Zależy mi także bardzo na tym, by Twoja wiedza teoretyczna przełożyła się na wiedzę praktyczną, co pozwoli Ci wdrażać w szkolne/przedszkolne/placówkowe życie dobre praktyki w edukacji.

Spotkania nasze będą miały charakter dobrowolnego udziału, sięgania do wypracowanych już materiałów. Będę Cię naprowadzała, będę wspierała, wyjaśniając, doprecyzowując… Najkrócej mówiąc, po prostu będę dla Ciebie.

Jestem przekonana, że widzisz, ile można w Strefie zyskać i osiągnąć. Jedyne, co mi pozostaje, to prosić Cię o zaufanie. Chcę Ci towarzyszyć w Twojej drodze rozwoju zawodowego, chcę Ci pomóc, chcę Ci przekazać to, co mnie dano i czego sama się nauczyłam. Mówią, że „młodzi biegną szybko, starzy znają drogę”. Choć nie uważam się za starowinkę, znam drogę… drogę awansu, drogę edukacji… Możemy iść nią razem! Z Twoją energią i moim doświadczeniem zdobędziemy szczyty!

Tym, którzy już dołączyli do Strefy Rozwoju Nauczyciela, dziękuję za zaufanie. Tych którzy się zastanawiają, zapraszam serdecznie do Strefy Rozwoju Nauczyciela       >KLIK< 

Internety podobno nas kochają!!!

Internety podobno nas kochają!!!

Internety podobno nas kochają!!!

Koniec roku zbliża się wielkimi krokami. A u nas stan euforii. Uruchomiliśmy Strefę Rozwoju Nauczyciela- hurra!!!

Zanim jednak słów parę napiszę o Strefie Rozwoju Nauczyciela, pozwólcie, że dokonam kolejnego małego podsumowania.

Istniejemy i pracujmy dla Was już przeszło 4 lata. Naszym celem ogólnym jest rozwój zawodowy i osobisty nauczyciela.

Współpracujący z nami nauczyciele przekonali się,  że gwarancją sukcesu naszej firmy są jej ludzie, którzy potrafią połączyć ze sobą podstawowe warunki sukcesu zawodowego – pasję, warsztat oraz permanentne doskonalenie:

Aneta Szostak – Sulewska: w przeszłości wieloletni dyrektor szkoły, dziekan Wydziału Zamiejscowego WSH TWP w Szczecinie, nauczyciel współorganizujący proces edukacyjny, oligofrenopedagog, certyfikowany kynoterapeuta Polskiego Towarzystwa Kynoterapeutycznego, trener profilaktyki pogryzień, certyfikowany praktyk metody TOMATISA, terapeuta rodziny, trener mentalny.

Współpracownicy: wieloletni nauczyciele praktycy z sukcesami zawodowymi, twórcy programów, innowacji pedagogicznych, autorzy publikacji poświęconych kształceniu i wychowaniu, szkoleniowcy.

Znani jesteśmy przede wszystkim z projektów Awanstv – Ogólnopolska Telewizja Nauczycieli w Awansie (kanał YT) – bezpłatnego projektu opartego o cotygodniowe spotkania z nauczycielami, starającymi się o kolejny stopień awansu zawodowego. Do naszego internetowego studia zapraszamy także gości na rozmowy o edukacji czy metodach pracy.

Znacie nas także z bogatej oferty materiałów, dotyczących awansu zawodowego – pomocy w planowaniu, realizacji i zakończeniu staży.

Ostatnio poznaliście nasze nowe „dziecko” – Wydawnictwo Edukacyjne Kapelusz z Kwiatami – które już dostarczyło do Waszych rąk pierwsze książki fizyczne i kilka e – booków.

Odpowiadając na potrzeby i oczekiwania  chwili, przygotowujemy szkolenia, warsztaty i różnorodne materiały, dotyczące metod i technik kształcenia na odległość i doskonalenia kompetencji cyfrowych.

W centrum naszego zainteresowania jako firmy szkoleniowej dla nauczycieli jest awans zawodowy nauczyciela i wszystko, co z nim związane – innowacyjność i twórczość nauczyciela, prawo oświatowe, rozwój osobisty, praca z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a ostatnio także metody, formy i narzędzia kształcenia na odległość.

Gwarantujemy kompetencję, dokładność i solidność. Jednocześnie stawiamy na permanentny kontakt z odbiorcami – nie znikamy po wykonaniu zadania, lecz jesteśmy do Waszej dyspozycji w naszych grupach na Facebooku oraz w czasie cotygodniowych spotkań online, gdzie

podsuwamy ciekawe rozwiązania i pomysły, ale także porządkujemy wiedzę nauczycieli, wydobywamy na wierzch i pokazujemy, gdzie można ją wykorzystać oraz odpowiadamy na pytania oraz pomagamy rozwiązywać bieżące problemy.

Jako nauczyciele – praktycy znamy Waszego nieprzyjaciela, jakim jest miłość przełożonych do papierologii stosowanej, zbyt często zmieniające się prawo oświatowe, częsta niejasność lub niespójność przepisów, zmiany wymagań władz. Przy tym wszystkim – bywa – brak wsparcia dyrektorów i nadzoru, zakładowa rywalizacja. Ostatnio także pozostawienie nauczycieli samych sobie z odpowiedzialną pracą nauczania i wychowania zdalnego.

Kierujemy do Was różne formy wsparcia:

– kursy, szkolenia i warsztaty stacjonarne i online,

– zajęcia wspierające dla rodziców,

– konsultacje indywidualne,

– materiały szkoleniowe,

– artykuły,

– publikacje pedagogiczne,

– trening mentalny.

Nasz „fanpage” na Facebooku obserwuje 28 tys. nauczycieli. Nasze grupy liczą w sumie ponad 45 tys. członków. Liczby te, także pokazują naszą codzienną pracę budowaną od zera polubieni.

 

 

 

 

 

 

 

                 A teraz słów kilka o Strefie Rozwoju Nauczyciela. Strefa jako pomysł zrodziła się w mojej głowie czas jakiś temu. Aby móc ten projekt przeprowadzić zgłębiłam kilka szkoleń, przeczytałam kilka książek, by dobrze przygotować się od strony technicznej, bazując na doświadczeniu i wiedzy innych osób, które model subskrypcyjny już wdrożyły. Całą wizję rozpisałam na kartkach, przedyskutowałam z zespołem, , dokonaliśmy przeglądu i uporządkowania naszych zasobów. Następnie wizję Strefy Rozwoju Nauczyciela przekazaliśmy do naszej informatyk, która to, spojrzawszy na kartki, zapiski, plany i przesłane materiały, cały misterny plan zaczęła przekładać na język HTML. I tak powstała ONA platforma szkoleniowo/rozwojowa STREFA ROZWOJU NAUCZYCIELA. I pewnie kiedyś Wam o tym opowiem więcej, bo jest tu o czym opowiadać.

Strefa Rozwoju Nauczyciela utworzona została dla wszystkich osób związanych z procesem kształcenia i wychowania – kadry kierowniczej, wychowawców, terapeutów, nauczycieli i pedagogów wszelkiej specjalności. Drogą do realizacji tego celu były bezpośrednie spotkania szkoleniowe, spotkania online z tysiącami nauczycieli, konsultacje indywidualne, wspomaganie rozwoju kompetencji zawodowych w różnych dziedzinach. Strefa jest odpowiedzią na Wasze potrzeby, Wasze lęki, wątpliwości. Strefa jest miejscem w którym będzie działa się magia Twojego rozwoju, pewności, ze to co robisz w edukacji robisz dobrze.

Na zakończenie podrzucę tu jeden z Waszych komentarzy, ze „Internety” Was kochają!” – taki komentarz na blogu cieszy i niech on pozostanie naszą wizytówką.

Aneta z Zespołem KZK

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

NARODOWE ŚWIĘTO NIEPODLEGŁOŚCI

11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości – co roku obchodzimy je w całej Polsce. Jest to niewątpliwie najważniejsze polskie święto narodowe. Ważnym elementem wychowania najmłodszych Polaków jest rozbudzanie w nich już od najmłodszych lat poczucia dumy
z przynależności do Narodu Polskiego oraz przekazywanie wiedzy na temat ich Ojczyzny.

Przedstawiamy dekorację, którą można wykorzystać zarówno jako tło podczas uroczystości, gazetkę tematyczną, jak i ozdobę okien. Poniżej znajduję się instrukcja wykonania krok po kroku:

 

Krok 1 – Przygotowanie materiałów.

Do wykonania dekoracji potrzebujemy: szablony dekoracji, papier techniczny o dowolnej gramaturze oraz kolorystyce, nożyczki, klej, ołówek.

Krok 2 – Odrysowywanie elementów i ich wycięcie.

Krok 3 – Ułożenie wyciętych elementów i ich sklejenie według wzoru (fotografia dekoracji).

Krok 4 – Wydrukowanie dowolnego napisu.

W pokazowej dekoracji zostały wykorzystane litery z programu Microsoft Word,
czcionka:  ,,Gill Sans Ultra Bold” w rozmiarze 200.

Krok 5 (dla chętnych) – cieniowanie suchymi pastelami.

 

Jesienny wianek.

Jesienny wianek.

Jesienny wianek

Mało kto z niecierpliwością oczekuje tej pory roku. Jednak pomimo związanych z nią chłodem i pluchą, jest to także czas zmian w przyrodzie, które niejednokrotnie zachwycają nas swoją wielobarwnością.

Z okazji nadejścia kolejnej pory roku przedstawiam „Jesienny wianek”, który może przyozdobić salę.

Potrzebne materiały.

  • kartki z bloku technicznego w kolorach jesieni;
  • tekturka A4 (np. plecy bloku);
  • nożyczki, ołówek, klej, taśma dwustronna;
  • sznurek jutowy (lub inny);
  • wydrukowane szablony – załącznik „Jesienny wianek”.

 

Wykonanie:

1. Przygotowanie materiałów, wycięcie szablonów (Załącznik „ Jesienny wianek”)

2. Odrysowanie i wycięcie liści w kolorach jesieni

3. Wycięcie szablonu wianka z tektury

4. Przyklejenie liści na tekturowy wianek

5. Wykonanie żołędzi z beżowego i brązowego papieru przy pomocy szablonów

6. Przymocowanie sznurków do tylnej ściany wianka oraz przyklejenie żołędzi do sznurków ( można wykonać opcję dwustronną wianka, przyklejając liście także na jego tylnej ścianie )

SZABLON DO POBRANIA ZNAJDZIESZ TU >KLIK<

Mamy tez do Ciebie prośbę. Jeśli wykorzystasz nasz szablon do przygotowania swoich dekoracji, czy też jako pomysł na zajęcia z dziećmi.

Udostępniając efekt końcowy w intrenecie oznacz nas #pomysłyzkapelusza

 

GOTOWE

Opracowanie i przygotowanie współpracująca z nami- Magdalena Poszytek

 

Z odwagą patrzę w przyszłość.

Z odwagą patrzę w przyszłość.

Dziś obchodzimy 4 urodziny w Kapeluszu z Kwiatami. To dobry czas na kilka podsumowań.

Rzecz będzie o rozwoju.

Rozpoczynając działalność gospodarczą masz w głowie wiele pomysłów, które życie szybko weryfikuje. Tak było też ze mną. Zupełnie inny kierunek działań, zupełnie inne plany na początku drogi. Zupełnie inne wypracowane przez lata wzorce postępowania, bo przecież czym innym jest zarzadzanie placówką oświatową a czym innym jest zarządzanie sobą w budowanej od zera własnej działalności gospodarczej. Tak to zarządzanie sobą jest tu bardzo istotnym elementem, do którego jeszcze wrócę w tym tekście.

Bardzo szybko zrozumiałam, że aby zaistnieć ze swoimi planami dotarcia do grup nauczycielskich, potrzebuję wejść w świat mediów społecznościowych zupełnie inaczej niż do tej pory. I już w lutym 2017 roku zostałam pilną kursantką @Joanna Ceplin.  I to była bardzo dobra decyzja.

Internety mnie polubiły, co pozwoliło także zmienić o 180 stopni kierunek moich działań biznesowych. Nie da się ukryć, zapomnieć, czego się nauczyłaś i czym przesiąkałaś przez lata. Bagaż edukacyjnych doświadczeń, studia, kursy, szkolenia, moja wiedza i doświadczenie- to na tym zaczęłam budować swoją działalność w sieci.

„Wyjdź ze swojej strefy komfortu” słyszałam często i ……wychodziłam. Tydzień w tydzień mówiąc Wam o 19.00 moje „Helloł, helloł, dajcie znać czy mnie widać, czy mnie słychać” wychodziłam z wygodnego fotela konsumenta treści internetowych, zmieniając się w eksperta z zakresu prawa oświatowego, przybliżając Wam w najbardziej przystępny sposób, wszystko to, co w tym prawie oświatowym piszczy.

Kosztowało mnie to bardzo dużo wysiłku, gdyż całą swoją działalność na początku opierałam tylko na swoich umiejętnościach. I aby nagrać live na Facebooku, przygotować grafiki w canvie musiałam się tego najpierw sama nauczyć. Starałam uczyć się od najlepszych i tu kolejny raz podziękuję @Joanna Ceplin za Twoją Akademię Smart Brand, której mam przyjemność być ambasadorką. A o narzędziach z jakich korzystam w swojej pracy napisze Wam innym razem.

Pilna kursantka kursu” Ty i Twoja marka online” Joanny Ceplin

Funkcjonowanie w świecie online, to dla mnie taka trochę wędrówka samotnego wilka. I bardzo ważne jest to zarządzanie sobą, planowanie i realizowanie założeń planu, krok po kroku, nawet gdy nam się nie chce, kiedy dopada nas prokrastynacja czy tzw. „klątwa wiedzy”. Bardzo wdzięczna jestem Internetom za to, że w moich poszukiwaniach nowych sposobów na prowadzenie działań w mediach społecznościowych postawił na mej drodze @Jakub B Bączek i Akademię Trenerów Mentalnych.  I uwierz mi, mimo tych czterech lat ciężkiej pracy, w dalszym ciągu walczę ze sobą przy okazji realizowania kolejnych projektów.

To teraz rzecz będzie o projektach.

Pierwszy duży projekt, to oczywiście #awansTV Ogólnopolska Telewizja dla Nauczycieli w Awansie, projekt bezpłatny oparty o cotygodniowe spotkania z nauczycielami zwłaszcza tymi którzy są w trakcie trwania awansu zawodowego. Uwielbiam te poniedziałkowe wieczory. Lubię patrzeć jak z minuty na minutę wzrasta liczba osób, które wpadają do nas po nową dawkę wiedzy tajemnej. W trakcie jednego ze spotkań pobiliśmy rekord ponad tysiąca osób na spotkaniu na żywo. Nie pytaj nawet jakie emocje temu towarzyszyły.

#awansTv wydanie specjalne, to spotkania z gośćmi, których zapraszam do naszego wirtualnego studio. Wśród gości byli:,  Monika Kluza z muzylkową muzyką, Michał Kanarkiewicz ze swoją miłością do szachów, Aneta Konefał z projektem „Mały miś w świecie wielkiej literatury”, Katarzyna Paczkowska wprowadzająca w tajniki rodo w placówkach oświatowych, Ludmiła Fabiszewska z projektem „Piękna Nasza Polska Cała”, Ola i Blu, Anna Świć przybliżała kodowanie na dywanie, Maria Dąbrowska- Jedral z ważnymi tematami dotyczącymi autyzmu, Marta Jankowska ze zdrowiem psychicznym online, Marcin Orzechowski z tematem dotyczącym bezpieczeństwa w sieci, Małgorzata Olejnik-Wiśniewska nasza naczelna wydawnictwa a także Karolina Szczerba- Biniszewska i Anna Kaim i nasze rozmowy o edukacji. Jak widzisz sama lista gości jest imponująca.

Wszystkie moje projekty działania czy produkty fizyczne powstawały w odpowiedzi na Wasze potrzeby. Tak też było z Awansownikiem- plannerem dla nauczycieli w awansie. Pewnie pamiętasz, bo opowiadałam o tym na #awansTv, ile dziwnych rzeczy się działo przy tym projekcie, ile mnie wysiłku i nerwów kosztowało stworzenie tego mojego dziecka. Nie żałuję tego, bo Wasze opinie na temat Awansownika utwierdzają mnie w tym, że było warto.

I pewnie mogła bym usiąść dziś na tych laurach, wprowadzając powtarzalność kampanii sprzedażowych opierając się na stworzonych już produktach online oraz produktach fizycznych (Awansownik, Planner nauczyciela) ale myślę, że szybko by mnie to znudziło. I aby za łatwo nie było, to oczywiście zamarzyłam sobie, że otworzę wydawnictwo edukacyjne. A ponieważ marzenia się spełnia (nauczył mnie tego Jakub B Baczek) Wydawnictwo Edukacyjne- Kapelusz z Kwiatami stało się faktem. Udało nam się już wydać pierwsze e-booki. W przygotowaniu są dwa duże projekty książkowe a dwa kolejne czekają już w kolejce.

A jeśli w ramach urodzinowej niespodzianki chcesz skorzystać z wyzwania,  wskakuj tu >KLIK< i zapisuj się na wyzwanie. Ruszamy już wkrótce.

Dużym wyzwaniem było też stworzenie swojego domu w sieci. Dziś możesz mnie znaleźć na stronie www.anetaszostak.pl oraz www.sklep.anetaszostak.pl  Moja strona internetowa przez te cztery lata zdążyła przejść przez dwie duże zmiany wizerunkowe a w chwili obecnej przygotowujemy się do kolejnego dużego projektu opartego o naszą stronę i jeśli wszystko pójdzie dobrze( a pójdzie, bo czemu ma nie pójść) to już w połowie października wystartuje nasze kolejne on-linowe dziecko. Prezent urodzinowy, duży projekt, duża siła, duża moc i wsparcie dla codziennej nauczycielskiej pracy. Aby jednak tego wszystkiego dokonać chciałam i musiałam wspierać się na umiejętnościach innych osób.

I teraz rzecz będzie o ludziach.

Ktoś kiedyś powiedział, że wystarczy jedna kampania do wolności finansowej, ale to nie jest prawda. Aby istnieć i sprzedawać w Internecie swoje produkty musisz podejmować się licznych działań sprzedażowych, marketingowych. I tak jest też u mnie, tworzę przyciągające wzrok odbiorcy grafiki, nagrywam filmy, przygotowuję relacje, prowadzę kanał na YT, Instagramie, wiele innych działań, ale już nie sama. Przez te cztery lata przeszłam przez cały proces zmian budując zespół. I to właśnie z moim zespołem tworzę, planuję i realizuję te wszystkie działania. Nasze Kwiatki z Kapelusza – Monika, która jest szefem działań sprzedażowych, planuje, pilnuje wykonania, odpowiada za realizację projektów (i nie pytaj nawet ile nam wyznacza zadań do wykonania w Asanie), Oliwka odpowiada za działania związane z naszym wizerunkiem w sieci i nie tylko. Grafiki czy pięknie przygotowane materiały pdf są właśnie dziełem Oliwki. Maryla odpowiedzialna jest za treści merytoryczne, współprowadzi nasze grupy na Facebooku. Jest autorką między innymi e-boków o planowaniu stażu. Ostatnio do naszego zespołu dołączyła Małgorzata, która szefuje naszemu wydawnictwu. Za dział obsługi zadowolonych klientek odpowiedzialny jest Norbert (prywatnie mój mąż). Oczywiście współpracujemy także z kilkoma osobami czy firmami na zasadzie zleceń do wykonania określonych zadań, bo nie da się inaczej przy tak dużej liczbie projektów.

Wiec teraz rzecz będzie o liczbach.

Zbliżamy się do 30 tys. polubień fanpage Kapelusz z kwiatami. Liczba obserwujących nasz fanpage to 32 500 osób. Liczba osób w grupach, które prowadzimy na Facebooku to 46 694 osoby. 98 odcinków #awansTv. Ponad 30 produktów online (kursów i webinariów). Dwa produkty fizyczne. Setki osób przeszkolonych w ramach kursów stacjonarnych i online.

Tyle udało mi się osiągnąć w przeciągu czterech lat mojej działalności. Dużo to czy mało? Dla jednych pewnie dużo, dla innych pewnie mało. Dla mnie wystarczająco dużo by samej sobie powiedzieć- wykonałaś przez te cztery lata kawał dobrej roboty dziewczyno, zaczynając zupełnie od zera. A teraz z pasją i zaangażowaniem idź dalej, robiąc kawał dobrej roboty dla nauczycieli, zwłaszcza tych w awansie zawodowym.

Jeśli chcesz nam zostawić jakieś dobre słowo na kolejne lata naszej działalności pisz proszę w komentarzach pod tekstem. Będzie nam bardzo miło móc przeczytać dobre słowo pozostawione przez Ciebie.

                                     Pozdrawiam Was serdecznie

Aneta Szostak-Sulewska z zespołem

Czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty a awans zawodowy.

Czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty a awans zawodowy.

Czasowe ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty a awans zawodowy.

Od 12 marca 2020 roku funkcjonowanie jednostek systemu oświaty zostało czasowo ograniczone na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19

W terminie od 12 do 25 marca trwał dwutygodniowy okres zawieszenia zajęć, natomiast od 25 marca 2020 r. zgodnie z zapisem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 rozpoczęliśmy zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zwanych edukacją zdalną. Za organizację realizacji zadań tej jednostki odpowiada dyrektor szkoły/przedszkola/placówki.

W związku z zaistniałą sytuacją pojawia się wiele wątpliwości, pytań, na które szukaliście odpowiedzi w czasie naszego ostatniego odcinka #awansTV. Ponad 630 osób na żywo, to była moc.

Pozwólcie, że odniosę się do najczęściej zadawanych przez Was pytań:

Czy w związku z zaistniałą sytuacją awans zawodowy zostanie wydłużony?

Odpowiedź brzmi -nie powinien, nie ma takich uregulowań prawnych.

Po pierwsze świadczymy przecież pracę, tyle tylko, że w sposób zdalny. Po drugie zapis Karty Nauczyciela stanowi, iż podstawą do wydłużenia stażu jest:

Art. 9d. 5. W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu pozostawania w stanie nieczynnym, czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby, zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy lub urlopu innego niż urlop wypoczynkowy i urlopy, o których mowa w ust. 5a, trwającej nieprzerwanie dłużej niż miesiąc, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku nieobecności dłuższej niż rok nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

5a. W przypadku nieobecności nauczyciela w pracy z powodu urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego lub urlopu ojcowskiego, staż ulega przedłużeniu o czas trwania tej nieobecności. W przypadku gdy łączny czas nieprzerwanej nieobecności w pracy z przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym oraz w ust. 5, jest dłuższy niż rok i 6 miesięcy, nauczyciel jest obowiązany do ponownego odbycia stażu w pełnym wymiarze.

Czy jeśli korzystam w chwili obecnej z opieki na dziecko, to czy mój awans zostanie wydłużony?

I znów należy spojrzeć w zapisy ustawy Karta Nauczyciela, gdzie w cytowanym powyżej art.9d. 5 podane są powody nieobecności w pracy, które mogą spowodować wydłużenie, gdy trwają nieprzerwalnie dłużej niż miesiąc. Nie ma tam zapisów mówiących o zasiłku opiekuńczym na dziecko. Jest natomiast zapis o czasowej niezdolności do pracy w skutek choroby. Czy opieka nad dzieckiem jest Twoją chorobą nauczycielu?

Kolejne pytania jakie się pojawiają w związku z obecną sytuacją, to:

Czy w związku z zaistniałą sytuacją powinnam aneksować mój plan rozwoju?

A w jakim celu i na podstawie jakiego zapisu prawa oświatowego?

Oczywiście w związku z zaistniałą sytuacją być może nie uda Ci się zrealizować wszystkich zaplanowanych działań z planu, ale jak sama nazwa mówi to tylko plan. W przypadku stażu trwającego prawie trzy lata, ciężko jest zaplanować wszystkie działania i wszystkie je zrealizować co do jednego. Często też oprócz tych zaplanowanych i zrealizowanych lub niezrealizowanych pojawiają się także te, których wcale nie planowaliśmy. Bo czy ktoś z Was planując swoje działania przewidział obecny scenariusz?

Jeśli więc koniec Twojego stażu przypada na maj 2020 roku, to ze spokojem przebrnij przez edukację zdalną bez potrzeby aneksowania swojego planu. Tak naprawdę co się zmieniło?

Jedynie forma realizacji zajęć na zdalną czasami nawet w czasie rzeczywistym.

Pisząc swoje sprawozdanie opiszesz te działania, które udało Ci się zrealizować, te które zrealizowałaś częściowo oraz te których nie planowałaś a które w związku z zaistniałą sytuacją realizujesz od kilkunastu dni.

                                              Przykładowe wzorcowe sprawozdania dla nauczycieli kończących staż znajdziesz tutaj 

A co z zajęciami obserwowanymi i prowadzonymi przez opiekuna stażu? – pytają stażyści.

Z racji tego, iż pracujemy zdalnie zasadnym jest np. podesłać opiekunowi stażu przygotowany dla uczniów materiał do konsultacji. Kolejnym sposobem może tu być także możliwość zerknięcia w przygotowany przez opiekuna materiał przesyłany uczniom. Może Ty nauczycielu lub Twój opiekun stażu korzystając z odpowiednich narzędzi prowadzisz lekcję online w czasie rzeczywistym. Zaproś do udziału w takich zajęciach opiekuna stażu.

Jeśli czujesz się ekspertem i z dużą swobodą korzystasz z narzędzi multimedialnych przygotuj i przeprowadź w takiej formie zajęcia otwarte. Zaproś nauczycieli, pokaż, jak aktywizujesz swoich uczniów, w jaki sposób indywidualizujesz proces nauczania. Przygotuj narzędziownik/niezbędnik pracy zdalnej dla nauczycieli Twojej placówki. Może to być ciekawe doświadczenie dla wielu z nich. Stwórz przy okazji informator dla rodziców i dzieci- jak dbać o bezpieczeństwo dzieci w sieci.

Zobacz, ile tu nowych działań i pomysłów, których raczej nie mogłaś przewidzieć na początku swojego awansu. Może warto tymi działaniami zastąpić te, których nie uda Ci się zrealizować?

A co z zaplanowanymi szkoleniami? Miałam uczestniczyć w szkoleniu, co teraz?

W chwili obecnej mamy bardzo dużą dostępność do najróżniejszych szkoleń i to jeszcze w wersji online. Wcześniej nie wszyscy dyrektorzy dopuszczali tego rodzaju szkolenia jako formę doskonalenia zawodowego w Waszych placówkach. Zobacz jak wszystko się zmieniło.

Ośrodki doskonalenia zawodowego nauczycieli zapraszają na liczne szkolenia online. Firmy szkoleniowe, grupy na Facebooku, wyzwania prowadzone z inicjatywy nauczycieli wręcz wciągają do udziału i podnoszenia umiejętności, zwłaszcza dotyczących narzędzi multimedialnych i informatycznych oraz ich wykorzystywania zwłaszcza w trakcie prowadzonych zajęć, sprzyjających procesowi uczenia się. A czy nie tak brzmi jedno z wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego, mianowanego i dyplomowanego zgodnie z zapisem rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli?

Warto wiec brać w nich udział. Pamiętaj tylko, aby skrupulatnie notować temat spotkania oraz pełną nazwę organizatora, by móc później wykazać to w swoim sprawozdaniu. Pamiętaj także, iż nie musisz gromadzić wszystkich zaświadczeń uczestnictwa w tego rodzaju doskonaleniu zawodowym. Nigdzie w zapisach prawa oświatowego nie ma nakazu gromadzenia takowych zaświadczeń.

Myślę, że tym wpisem uspokoiłam Cię trochę nauczycielko. W kolejnym odcinku zajmiemy się specjalnymi potrzebami uczniów w okresie edukacji zdalnej.

Idą zmiany w awansie zawodowym nauczycieli.

Idą zmiany w awansie zawodowym nauczycieli.

Idą zmiany w awansie zawodowym nauczycieli.

Jak pewnie słyszeliście z rożnych źródeł, szykują się kolejne zmiany w zapisach prawa oświatowego dotyczące nauczycieli, ścieżki awansu, naszej pracy oraz oceny tej pracy.

Oprócz kilku dobrych informacji dotyczących podwyżek, ustalenia stałych dodatków zapisanych na poziomie ustawy, szykują się także kolejne zmiany w ścieżce awansu zawodowego (raczej powrót do starego, niż zmiany) i o tym przede wszystkim chcę dziś wstępnie napisać.

Ocenę pracy nauczyciela po zakończonym stażu zastąpić ma ocena dorobku zawodowego. Pozytywna lub negatywna, ustalana przez dyrektora uwzględniająca stopień realizacji planu rozwoju zawodowego, dokonana w terminie nie dłuższym niż 21 dni. Wraca też projekt oceny opracowany przed opiekuna oraz opinia rady rodziców, które to będą narzędziem pomocnym dyrektorowi w opracowaniu oceny dorobku zawodowego.

Ocena pracy – okres nie krótszy niż 3 miesiące, przy ocenie uwzględniamy zapisy art. 6 i art. 42 ust.2 oraz art. 5 ustawy- Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły.

Zapis stanowi- 1e.” Kryteria oceny pracy nauczyciela dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe i obejmują wszystkie obszary działalności szkoły odpowiednio do posiadanego stopnia awansu zawodowego.”

Zapis będzie stanowił – 1e.” Ocena pracy nauczyciela dotyczy stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe w zakresie wszystkich obszarów działalności szkoły.”

Co to oznacza w praktyce?

A no tyle, że w ocenie pracy nauczyciela przestaną obowiązywać kryteria dla poszczególnych stopni awansu a zaczną obowiązywać obszary działalności szkoły.

Oczywiście będzie znów kolejna grupa nauczycieli w okresie przejściowym.

Art. 8. Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2019 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. – czyli kolejna grupa nauczycieli w tak zwanym okresie przejściowym.

Warunkiem nadania nauczycielowi kolejnego stopnia awansu zawodowego będzie:

– odbycie stażu,

– spełnienie wymagań kwalifikacyjnych,

– zakończenie stażu pozytywną oceną dorobku zawodowego.

W przypadku nauczyciela stażysty – uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie.

W przypadku nauczyciela kontraktowego – zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną.

W przypadku nauczyciela mianowanego – uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po dokonaniu analizy dorobku zawodowego i przeprowadzonej rozmowie.

Wracamy także do znanego już składu = komisji kwalifikacyjnej na rozmowę dla przyszłego kontraktowego.

Skład takiej komisji to:

– dyrektor lub wicedyrektor, jako przewodniczący,

– przewodniczący zespołu nauczycieli lub nauczyciel mianowany albo dyplomowany,

– opiekun stażu.

Bardzo istotne dla przeszłych nauczycieli kontraktowych będących obecnie w trakcie trwania stażu, są zapisy projektu ustawy o zmianie ustawy -Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw, zapisane w poniżej cytowanych artykułach.

Najistotniejszy  jest:

„Art. 9. 1. W przypadku ubiegania się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego staż rozpoczęty w roku szkolnym 2018/2019 trwa 12 miesięcy.

  1. Po zakończeniu stażu, o którym mowa w ust. 1, dokonywana jest ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu oraz przeprowadzane jest postępowanie kwalifikacyjne, zgodnie z przepisami ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.” W praktyce oznacza to tyle, że czas szykować pióra i zabierać się do pisania sprawozdań.

I kolejna grupa w kolejnym okresie przejściowym:

Art. 10. Do postępowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2019 r., stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 11. W przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego w okresie od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r., lecz do dnia 31 sierpnia 2019 r. nie otrzymali oceny pracy nauczyciela po zakończeniu stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, ocena pracy nauczyciela po zakończeniu stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne jest prowadzone według dotychczasowych przepisów.

Art. 12. W przypadku nauczycieli, którzy w okresie od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienili miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymali co najmniej dobrą ocenę pracy, ocena ta jest uwzględniana do oceny dorobku zawodowego nauczyciela dokonywanej po zakończeniu całego stażu.

I zmiany dotyczące dyrektorów.

Art. 13. Do dnia 31 sierpnia 2024 r. wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego może również złożyć dyrektor szkoły posiadający na tym stanowisku nieprzerwany okres pracy wynoszący co najmniej 3 lata, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora co najmniej 2 lata, oraz legitymujący się co najmniej bardzo dobrą oceną pracy dokonaną na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 września 2018 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. lub od dnia 1 stycznia 2019 r. do dnia 31 sierpnia 2019 r.

Wniosek ten dyrektor szkoły może złożyć po upływie 4 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego, a w przypadku nauczyciela posiadającego co najmniej stopień naukowy doktora po upływie 3 lat od dnia nadania stopnia nauczyciela mianowanego. Art. 14. Do okresu zatrudnienia, o którym mowa w art. 10 ust. 12 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wlicza się okresy zatrudnienia na podstawie umów o pracę na czas określony, o których mowa w tym przepisie, zawieranych począwszy od dnia 1 września 2019 r.

 

To tyle tytułem zmian jakie przed nami w najbliższym czasie.

We wszystkich tych zmianach służę Wam wsparciem i pomocą.

Pin It on Pinterest